آشپزی

همه چیز درباره خمیر هزارلا

یکی از معروف‌ترین خمیر‌های آشپزی و شیرینی‌پزی خمیر هزارلا است که به خمیر ورقه‌ای، خمیر هزاربرگ و خمیر پای فرانسوی نیز معروف است. گذشته‌ی این خمیر به روم و مصر باستان برمی‌گردد. بین قرن یازده تا شانزده قبل از میلاد، خمیری بوده که پس از پخت به شکل لایه لایه در می‌آمده و غذا و […]

مهم‌ترین نکات

  • تاریخچه خمیر هزارلا
  • تفاوت خمیر هزارلا با خمیر یوفکا
  • مهم‌ترین نکته درباره خمیر هزارلا
  • انواع خمیر هزارلا
  • خمیر هزارلا را از کجا تهیه کنیم؟
همه چیز درباره خمیر هزارلا

یکی از معروف‌ترین خمیر‌های آشپزی و شیرینی‌پزی خمیر هزارلا است که به خمیر ورقه‌ای، خمیر هزاربرگ و خمیر پای فرانسوی نیز معروف است. گذشته‌ی این خمیر به روم و مصر باستان برمی‌گردد. بین قرن یازده تا شانزده قبل از میلاد، خمیری بوده که پس از پخت به شکل لایه لایه در می‌آمده و غذا و شیرینی‌های متنوعی با آن خمیر تهیه می‌شده. به طور مثال یکی از پرطرفدارترین غذاهای روم باستان که پاته نام داشت، دارای آن خمیر بوده که شباهت زیادی به خمیر هزارلا داشته. امروزه خمیر هزارلا با خمیر باستان تفاوت‌های زیادی دارد. خمیر هزارلای امروزی ریشه‌ای در فرانسه دارد. خمیر هزارلا هنگام پخت لایه‌های نازک، ترد و با لطافتی پیدا می‌کند.

ممکن است از خود بپرسید که این خمیر جادویی چگونه انقدر لایه دار می‌شود؟ و راز پف کردن و لایه دار شدن این خمیر چیست؟ در ادامه این مطلب در سایت آموزش قنادی آرسس شف با ما همراه باشید تا درکنار هم به شگفتی‌های این خمیر عجیب بپردازیم.

خمیر پف کرده در کاسه

 تاریخچه‌ی خمیر هزارلا

در این قسمت، داستان جالب شکل گرفتن و پیدایش خمیر هزارلا را باهم می‌خوانیم. روزی روزگاری، یک نقاش فرانسوی به نام کلود لوین که در قرن هفدم میلادی زندگی می‌کرده، به دلیل فقر و تنگدستی وارد شغل شیرینی پزی می‌شود و امورات زندگی خود را می‌گذراند. یک روز تصمیم به درست کردن یک خمیر کَره‌ای می‌گیرد و فراموش می‌کند داخل آن کره بریزد. بنابراین تنها راهی که به ذهنش رسید این بود که کره را لابه‌لای خمیر خود قرار دهد و با تا کردن خمیر، کره را جذب مواد کند. هنگامی که خمیر پخت، متوجه شد که خمیر دارای چندین لایه شده و این خمیر جدید بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از آن پس رواج پیدا کرد.

اکنون به نظر شما آیا کره لابه‌لای خمیر باعث هزارلا شدن خمیر می‌شود؟ در ادامه به راز اصلی این خمیر می‌پردازیم.

مهم ترین نکته درباره‌ی خمیر هزارلا

خمیر هزارلا ترکیب آرد، آب یخ، مقداری شکر و کره است. مهم ترین قسمت در تهیه خمیر هزارلا مرحله‌ی ترکیب کره‌ی سرد با خمیر است. تکنیک درست کردن این خمیر این است که خمیر سرد شده را پهن کنیم و کره را روی آن بگذاریم و دور تا دور کره را با خمیر بپوشانیم و خمیر را در جهت های مختلف چند مرتبه تا بزنیم و پهن کنیم. پس از چندین بار تکرار این عمل یک خمیر هزارلای با کیفیت تهیه می‌شود. پس مهم‌ترین راز شکل گرفتن خمیر هزارلا، ادغام کره لابه‌لای خمیر و تا زدن خمیر است.

خمیر هزارلا و آرد

انواع خمیر هزارلا

خمیر هزارلا با توجه به روش تهیه به سه نوع تقسیم می‌شود:

در نوع اول کره سرد و جامد داخل خمیر قرار می‌گیرد که به شکل خمیر پغچه‌ای به دور کره می‌شود و این روش اصلی تهیه خمیر هزارلا است.

نوع دوم خمیر هزارلایه ی فوری است که در این روش تهیه، کره به شکل لایه بر روی خمیر قرار نمی‌گیرد و از  آغاز کار همراه با آرد و دیگر مواد خمیر مخلوط می‌شود و خمیر در این روش سریع تر آماده می‌شود

نوع سوم برخلاف نوع اصلی خمیر در داخل لایه‌ای از کره قرار می‌گیرد و از این روش معمولا برای تهیه‌ی شیرینی ناپلئونی استفاده می‌شود.

خمیر هزارلا چه فرقی با خمیر یوفکا دارد؟

برخی افراد فرق بین خمیر یوفکا و خمیر هزارلا را نمی‌دانند و به اشتباه این دو خمیر را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما این دو خمیر کاملا متفاوت هستند و کاربرد‌های متفاوتی دارند.

خمیر هزارلا یک نوع خمیر فرانسوی است که با لایه لایه روی هم قرار گرفتن خمیرها، به شکل ورقه ورقه درآمده. از این خمیر برای پخت شیرینی‌های متفاوتی مانند ناپلئونی، کروسان‌های مختلف، شیرینی زبان، پیراشکی و همچنین باقلوا و شیرینی‌هایی از این قبیل استفاده می‌کنند.

خمیر یوفکا مشابه خمیر فیلو است که یک خمیر بسیاز نازک و خوش طعم است که به دلیل راحتی و تنوع کاربردی که دارد بسیار پر طرفدار و محبوب است. شما می‌توانید با خمیر یوفکا بیش از بیست دستور غذایی، شیرینی و میان وعده تهیه کنید. این خمیر برای انواع سمبوسه‌ها، تارت، لازانیا، باقلوا، پیتزا، بورک و انواع فینگرفود‌ها استفاده می‌شود.

خمیر هزارلای پف کرده

خمیر هزارلا را از کجا تهیه کنم

شما می‌توانید در فروشگاه‌های قنادی و یا خرید اینترنتی از سایت دیجی کالا خمیر هزارلا را تهیه کنید. قیمت های خمیر هزارلا با توجه به برند و ایرانی بودن و خارجی بودن آن متغییر است و شما می‌توانید به راحتی با بهترین کیفیت این نوع خمیر را دریافت کنید.

خمیر هزارلا کاپو

خمیر آماده هزارلا کاپو نام یک برند محبوب هزارلا است که شما می‌توانید با بالاترین کیفیت پیراشکی و یا کروسان و حتی کیک خود را آماده کنید. ارزش غذایی این خمیر بسیار بالا است و می‌توانید در لیست زیر به ارزش غذایی بالای آن پی ببرید.

ارزش غذایی در هر برش خمیر (۴۰ گرم):

  • انرژی: ۱۴۴ کیلوکالری
  • قند: ۲.۷۹ گرم
  • چربی: ۸.۸۲ گرم
  • نمک: ۰.۳۹ گرم
  • اسیدهای چرب ترانس: ۰.۳۸ گرم

نتیجه

در این مقاله ما به بررسی تاریخچه خمیر هزارلا و همچنین نوع آن پرداختیم. همچنین فهمیدیم که خمیر هزارلا با خمیر یوفکا تفاوت دارد. همچنین به بررسی خمیر هزارلا کاپو و شیوه خرید این نوع خمیر پرداختیم که شما بتوانید به سادگی این خمیر را خریداری کنید و از آن در پیراشکی، نان، شیرینی، غذا استفاده کنید. در آخر ارزش غذایی این خمیر را توضیح دادیم. شما می توانید در قسمت کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید تا تیم متخصص آرسس شف به شما پاسخ دهند و همچنین از تجربه خود در رابطه با استفاده از این نوع برند و این نوع خمیر با ما به اشتراک بگذارید.

اگر شما علاقه‌مندید که طرز استفاده از این نوع خمیرها را به صورت ویدئویی آموزش ببینید پیشنهاد ما ثبت نام در دوره آنلاین آموزش قنادی آرسس شف است. در این دوره 250 دقیقه ویدیوی آموزشی 20 آیتم قنادی به همراه یک جزوه PDF در اختیار شما قرار می‌گیرد و تا 6ماه از پشتیبانی تلفنی برخوردار می‌شوید.

معرفی دوره آنلاین آموزش قنادی

در دوره آنلاین قنادی آرسس شف طرز تهیه شیرینی اسکار، باقلوا، تارت، ترافل، تافی، تیرامیسو، چیزکیک، خمیر پته شو، رولت وانیلی، سوفله، کنافه، کوکی، براونی، کیک بادام و پرتقال، کیک سیب و کرامبل، کیک شکلاتی، کیک هویج و گردو و لاوا کیک را می‌آموزید.

ثبت نام دوره قنادی

ویدیوهای آموزشی این دوره بلافاصله پس از ثبت نام در دوره این دوره در دسترس شما قرار می گیرد و شما می‌توانید دوره را از طریق وبسایت آرسس شف مشاهده کنید.

ثبت نام

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید