آشپزی

غذاهای ایرانی با مرغ

در آشپزی ایرانی با مرغ غذاهایی بسیاری هستند که در بین ما ایرانی‌ها بسیار محبوب‌اند. در ادامه به برسی این غذاها می‌پردازیم.

مهم‌ترین نکات

  • انواع غذاهای کبابی با مرغ
  • غذاهای خورشتی با مرغ
  • انواع دسر با مرغ
  • خواص مرغ
  • غذاهای جدید با مرغ
غذاهای ایرانی با مرغ

مرغ، از گذشته همراه غذای ایرانی

تعداد زیادی از غذاهای ایرانی با مرغ هستند که طرفداران بسیاری هم دارند. در لیست انواع غذا با مرغ، غذاهای ایرانی با مرغ هم وجود دارد که در بین ما ایرانی‌ها محبوب هستند و ما هم در وعده‌های روزانه و هم برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها از آن‌ها به کرات استفاده می‌کنیم. در آشپزی ایرانی با مرغ از جمله غذاهایی که در بین ما ایرانی‌ها بسیار محبوب‌اند می توان زرشک پلو با مرغ و ته چین مرغ  را نام برد. شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که ته چین با مرغ را می توان در صدر جدول خوشمزه‌ترین غذای ایرانی با مرغ نام برد. از دیگر غذاهایی که در آشپزی ایرانی با مرغ تهیه می‌شود، می توان به جوجه کباب محبوب و پرطرفدار اشاره کرد که البته باید گفت این غذای ساده با مرغ  دارای نکات خاص و ترفند های زیادی می باشد که در صورت عدم رعایت آن را بسیار خوشمزه می کند. البته نوع با استخوانِ جوجه کباب نیز طرفداران خاص خود را دارد.

غذاهای ایرانی با مرغ

انواع غذا با مرغ و برنج

همان‌طور که می‌دانید برنج از محبوب‌ترین مواد غذایی در بین ایرانیان است و می‌توان گفت بسیاری از غذاهای ایرانی با مرغ تهیه می‌شود. از انواع غذا با مرغ و برنج ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوجه کباب:

یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی با مرغ است که با ترکیبی از پیاز، روغن، نمک، فلفل سیاه و ادویه‌های دیگر و البته زعفران به همراه مرغ تهیه می‌شود.

غذاهای ایرانی با مرغ

مواد جوجه کباب، مهم‌ترین مواد اولیه برای تهیه جوجه کباب لذیذ و خوشمزه

مرغ تندوری:

از دیگر انواع غذا با مرغ ایرانی، می توان به مرغ تندوری جذاب که می توان آن را با ادویه مرغ طعم دار کرد، اشاره کنیم که می توانید آن را به صورت کبابی تهیه کنید.

مرغ تندوری

آموزش پخت جوجه تندوری

فسنجان مرغ:

می‌توان گفت یکی از پرطرفدارترین انواع غذا با مرغ، فسنجان اصیل و جذاب است. فسنجان یک غذای سنتی ایرانی که با ترکیبی از گردو، رب انار، مرغ، پیاز و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.

فسنجون

طرز تهیه جوجه فسنجونی

کتلت مرغ:

کتلت مرغ، یک غذای خوشمزه با ترکیبی از مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، نمک و ادویه‌های دیگر است. این غذا با مرغ چرخ کرده تهیه می شود.

غذاهای ایرانی با مرغ

معرفی یک غذای جدید با مرغ

غذاها در دنیای آشپزی هر چند سال یک بار آپدیت می‌شوند و رسپی غذاهای جدید در دسترس همگان قرار می‌گیرد. این مسئله می‌تواند به ما کمک کند تا وعده‌های غذایی متنوع‌تری داشته باشیم. در میان انواع غذا با مرغ، می‌توانیم به یک غذای جدید با مرغ به نام کیک مرغ اشاره کنیم. این غذا به دو صورت گرم و سرد تهیه می شود. دستور پخت و طعم این غذا، شباهت زیادی به سالاد الویه دارد.

انواع غذای نونی با مرغ

همانطور که می‌دانید، آشپزی با مرغ، بسیار متنوع است و طعم‌های متفاوت تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید این غذاها را با نان و یا برنج و یا حتی بدون نان و برنج میل کنید. اگر نگوییم غذای نونی با مرغ از پرطرفدار‌ترین غذاهایی است که با مرغ درست می‌شود، اغراق نکردیم.

کوفته قلقلی با مرغ:

از انواع غذای نونی با مرغ می توان به کوفته قلقلی با مرغ اشاره کرد. ممکن است بسیاری از ما فکر کنیم  کوفته قلقلی را فقط با گوشت می‌توان درست کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما کوفته قلقلی را با مرغ چرخ کرده نیز امتحان کنید.

غذاهای ایرانی با مرغ

ساندویچ مرغ گریل:

از دیگر انواع غذای نونی با مرغ می توان "ساندویچ مرغ گریل با پنیر چدار" را نام برد. این غذای خوشمزه می‌تواند یک انتخاب خوب برای یک وعده شام سبک باشد. برای خوشمزگی بیشتر این غذا، بهتر است نان را خودتان بپزید و یا اگر امکان چنین کاری ندارید از نان آماده و تازه استفاده کنید. برای طعم مرغ از ادویه‌های متنوع مانند پودر سیر، پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل و نمک استفاده کنید و در فر گریل کنید تا خوب سرخ شود. در ادامه برش‌هایی از پنیر چدار را روی ساندویچ قرار دهید و مرغ را که در فر گریل روی ورقه پنیر قرار دهید. این غذا با مرغ، سریع و آسان است.

غذاهای ایرانی با مرغ

شاید تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که ترکیب مرغ با مواد غذایی مختلف، ترکیبی طلایی، جذاب و خوشمزه می‌شود مانند ترکیب مرغ با سیب زمینی.

باید بدانید که مرغ و سیب زمینی هر دو دارای خواص بسیار زیادی هستند. در ادامه به برخی از فواید استفاده از مرغ و سیب زمینی می‌پردازیم:

مرغ:

مرغ یک منبع عالی پروتئین است که به قوی‌تر شدن غضلات شما کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین، مرغ حاوی ویتامین‌های B و D، اسیدفولیک، سلنیوم و روی است که برای سلامتی استخوان‌ها و پوست مفید هستند.

غذاهای ایرانی با مرغ

سیب زمینی:

سیب زمینی دارای مقدار قابل توجهی فیبر و پتاسیم است. فیبر موجب حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود و پتاسیم کمک می‌کند تا فشار خون کاهش یابد. همچنین، سیب زمینی حاوی ویتامین C  و برخی مواد ضد اکسیدان است که برای سلامتی سلول‌های بدن مفید هستند.

غذاهای ایرانی با مرغ

برای معرفی دو نوع غذا با مرغ و سیب زمینی می‌توانیم به  "کاری مرغ و سیب زمینی"  (که می‌توانید آن را در آرام پز بپزید) و هم چنین "چیکن رزماری کبابی با سیب زمینی" اشاره کرد.

انواع خورش با مرغ

علاوه بر غذاهایی که تاکنون نام بردیم که با برنج و یا نان سرو می شدند، در این قسمت با انواع خورشت با مرغ آشنا خواهید شد. خورش مرغ یکی از غذاهای مجلسی و اصیل ایرانی است که با یا روش های متنوعی در شهر های مختلف تهیه می شوند و برای مهمانی ها و مجالس نیز بسیار مناسب است.

از انواع خورشت با مرغ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

خورشت بادمجان با مرغ:

یک خورشت خوشمزه با ترکیبی از بادمجان، مرغ، پیاز، رب گوجه فرنگی، نمک و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.

خورشت کدو سبز با مرغ:

یک خورشت لذیذ با ترکیبی از کدو سبز، مرغ، پیاز، چند قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، نمک تهیه می‌شود.

خورشت غوره بادمجان با مرغ:

یک خورشت شمالی که شامل مرغ، غوره، بادمجان، پیاز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و گوجه فرنگی است.

خورشت سیر انار با مرغ:

این خورشت یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های شمالی است که با ترکیبی از مرغ، سیر، دانه انار، رب انار، پیاز و ادویه تهیه می‌شود.

خورشت بامیه با مرغ:

ترکیبی از بامیه، مرغ، رب گوجه، پیاز و ادویه، یک خورشت لذیذ و خوشمزه به نام خورشت بامیه را می‌سازد.

این خورشت‌ها هر کدام دارای طعم و مزه خاصی بوده و در فصل‌های مختلف سال بسیار محبوب هستند. همچنین، این خورشت‌ها به دلیل داشتن پروتئین، فیبر، ویتامین و انواع مواد معدنی، به عنوان یک غذای کامل و سالم محسوب می‌شوند.

غذاهای ایرانی با مرغ

ترکیب بی نظیر مرغ و قارچ

در ادامه معرفی انواع غذا با مرغ، می توان به یک غذا با مرغ و قارچ  اشاره کرد. اما پیش از آن بیایید تا با خواص قارچ، بیشتر آشنا شویم.

حفظ سلامت قلب:

قارچ دارای مقدار زیادی پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب شده و می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی:

قارچ حاوی مواد مغذی مانند بتا-گلوکان، ویتامین D و سلنیوم است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کاهش ریسک بروز سرطان:

تحقیقات نشان دادند که قارچ حاوی مواد ضد سرطانی مانند لینولئیک اسید و سلنیوم هست که باعث کاهش ریسک بروز برخی از بیماری‌های سرطانی می‌شود.

کاهش وزن:

قارچ دارای کمترین میزان چربی و کالری بوده و حجم زیادی از آب را در خود جای می‌دهد. به همین دلیل، مصرف قارچ در رژیم غذایی برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

مواردی که گفتیم تنها بخشی از خواص قارچ است. به دلیل خواص بی شمار قارچ، استفاده از آن در غذاهای روزانه، می‌تواند به تقویت سلامت بدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. از انواع غذا با قارچ و مرغ می‌توان به خوراک قارچ و مرغ اشاره کرد که از غذاهای فوری و بسیار خوشمزه است و با دستورهای متنوعی درست می‌شود.

از ران مرغ غافل نشوید!

ران مرغ یکی از قسمت‌های خوش‌طعم و محبوب مرغ است که به عنوان یک منبع عالی پروتئین است. این قسمت از مرغ خواص زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

منبع عالی پروتئین:

ران مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین می‌باشد که برای ساخت بافت‌های جدید بدن بسیار مفید است.

حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن:

ران مرغ حاوی ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین D و ویتامین K است که هر کدام از این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید هستند.

حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن:

ران مرغ حاوی مقدار زیادی آهن، فسفر، سدیم و پتاسیم است که هر کدام از این مواد معدنی برای حفظ سلامت استخوان، اعصاب و ماهیچه‌های بدن بسیار مفید هستند.

کم‌کالری:

ران مرغ، یک منبع پروتئین با کمترین مقدار چربی و ‌کالری می‌باشد و استفاده از آن برای کنترل وزن بسیار موثر است.

باید این نکته را نیز بدانید که، ران مرغ زمان پخت نسبتا کمتری نسبت به گوشت قرمز نیاز دارد و شما می توانید انواع غذا خوشمزه با ران مرغ پخته را به سادگی در خانه تهیه کنید. از انواع غذا با ران مرغ و برنج می‌توان به ران مرغ و بادمجان اشاره کرد که بسیار خوشمزه و جذاب است.

معرفی چند پیش غذای لذیذ با مرغ

بعد از آن که لیست انواع غذاهای ایرانی با مرغ را با هم بررسی کردیم به انواع پیش غذا با مرغ می رسیم.

انواع پیش غذا با مرغ برای ناهار و شام گزینه ای عالی و هوشمندانه است. در این قسمت از معرفی انواع غذا با مرغ به معرفی سه پیش غذا با مرغ می رسیم.

راتای مرغ:

یک پیشنهاد جذاب و ساده برای پیش غذا است. این غذا  با استفاده از مرغ و نان تست آماده می‌شود و زمان بسیار کمی از شما می گیرد.

قارچ شکم پر با مرغ:

اگر به دنبال یک  فینگر فود مجلسی با مرغ  و یا غذای فست فودی با مرغ هستید، قارچ شکم پر با مرغ می‌تواند ایده خوبی باشد.

مافین قالبی مرغ:

بهتر است برای تهیه پیش غذا آن را به صورت لقمه‌ای یا کوچک آماده کنید تا راحت‌تر سرو شود. از مافین قالبی مرغ برای وعده شام به عنوانی غذای اصلی هم می‌توانید استفاده کنید.

جمع بندی و دعوت به اقدام

اگر غذای متنوع دیگری با مرغ می‌شناسید که نام آن در لیست نبود، در کامنت‌ها بنویسید تا به این لیست اضافه کنیم.

دوره آنلاین آموزش آشپزی ایرانی عمومی

کلاس آشپزی عمومی آنلاین محیطی ساده و روان برای یادگیری سریع این آشپزی است. با خرید این دوره شما ویدیو و جزوه طرز تهیه 25 غذای ایرانی اصیل را به روش رستورانی و حرفه‌ای دریافت می کنید.

مشاهده دوره

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید