شغل آشپزی

تحلیل فیلم بِرنِت یا Burnt

فیلم Burnet یا سوخته یک فیلم کمدی - درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۵ به کارگردانی جان ولز و نویسندگی استیون نایت برگرفته از داستانی از مایکل کالسنیکو است. پیشنهاد ما به شما دیدن این فیلم جذاب است.

مهم‌ترین نکات

  • نظر منتقدان
  • نظر برخی از مردم در سایت IMDB
  • فیلمی که فقط شف‌ها و یا کارآموزان هنر آشپزی درک می‌کنند
تحلیل فیلم بِرنِت یا Burnt

سوخته (Burnt) یک فیلم کمدی - درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۵ به کارگردانی جان ولز و نویسندگی استیون نایت برگرفته از داستانی از مایکل کالسنیکو است. در این فیلم گروهی از بازیگران شامل بردلی کوپر، سینا میلر، عمر سای، دانیل برول، متیو ریس، ریکاردو اسکامارسیو، آلیشیا ویکاندر، اوما تورمن و اما تامپسون بازی می‌کنند. این فیلم در 30 اکتبر 2015 توسط The Weinstein Company منتشر شد. برنت با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه نشد و 36. 6 میلیون دلار فروخت. در این مقاله همراه ما باشید تا به تحلیل فیلم برنت یا Burnt بپردازیم.

خلاصه داستان فیلم سوخته

آدام جونز سرآشپز یک رستوران درجه یک پاریسی بود که متعلق به مربی او ژان لوک بود، تا زمانی که مصرف مواد مخدر و رفتار خلق‌وخوی او شغل و رستوران او را نابود کرد. پس از آن، آدام به تبعید خودخواسته در نیواورلئان رفت و میلیون‌ها صدف را برای هوشیاری بیرون انداخت و قصد داشت به لندن برود تا کار خود را از سر بگیرد و سومین ستاره میشلن را به دست آورد.

در لندن، آدام به دنبال همکاران قدیمی خود می‌گردد. و سرانجام همکاری او با مربی سابقش، تونی بالردی که اکنون مدیر هتل لانگهام در لندن، تحت مالکیت خانواده بالردی است، شروع می‌شود. آدام وارد یکی از اتاق‌های لانگهام می‌شود و سپس با دوست قدیمی‌اش به نام کونتی ملاقات می‌کند و استعداد آشپزش را یادداشت می‌کند.

هلن، اما از گستاخی او بدش می‌آید و بلافاصله او را اخراج می‌کند. یک همکار پاریسی به نام میشل که آدام رستورانش را از روی حسادت خراب کرده بود، او را تعقیب می‌کند. پس از یک‌مشت کوتاه، آن‌ها صحبت می‌کنند و میشل آدام را می‌بخشد و سپس از او می‌خواهد که برای او کار کند. آدام همچنین از یک غذاخوری پیشرفته که توسط رِیس اداره می‌شود، بازدید می‌کند که با او رقابت دیرینه‌ای دارد، و این بازدید پایان بدی دارد. فروشنده مواد مخدر سابق آدام متوجه می‌شود که او به اروپا بازگشته است و تلاش می‌کند تا بدهی معوقه آدام را دریافت کند.

آدام جونز در تلاش برای رسیدن به قُلّه موفقیت

آدام، منتقد مشهور رستوران، سیمونه را متقاعد می‌کند که در هتل تونی ناهار بخورد. تونی متوجه می‌شود که آدام این را تنظیم کرده است و تمایلی به پختن غذا به او ندارد، اما آشپزخانه او در شرایط بدی قرار دارد که باعث می‌شود سیمون رستورانش را تعطیل کند. او که راه دیگری نمی‌بیند، به آدم اجازه می‌دهد غذا بپزد. بررسی مطلوب سیمون تونی را متقاعد می‌کند که آشپزخانه هتل را بازسازی کند و آدام را به‌عنوان سرآشپز برای همیشه استخدام کند. او تصریح می‌کند که آدام باید تحت آزمایش‌های هفتگی مواد مخدر با روانپزشک تونی، دکتر راشیلد قرار گیرد.

آدام با آزمایش‌ها موافقت می‌کند، اگرچه او به درمان بی‌علاقه است و خود را به آماده‌سازی برای افتتاحیه بزرگ می‌اندازد. یکی دیگر از دوستان قدیمی، مکس، پس از آزادی از زندان به تیم آدام می‌پیوندد. هلن پیشنهادهای شغلی دیگر را رد می‌کند تا اینکه کونتی او را اخراج می‌کند و او را به آشپزخانه آدام می‌فرستد. هلن از اخراج شدن عصبانی است.

مسیر یک شِف برای رسیدن به موفقیت در رستوران

شب افتتاحیه یک فاجعه است و آدام با عصبانیت زودتر در رستوران را می‌بندد و هلن را مقصر می‌داند. او علناً هلن را تحقیر می‌کند و بحث از پرخاشگری لفظی به جسمی تبدیل می‌شود و او استعفا می‌دهد. آدام به یک برنامه گفتگو می‌رود که قبلاً آن را رد کرده بود تا تبلیغات را برای رستوران ایجاد کند. در افتتاحیه دوم خود، یک منتقد رستوران نقد مثبتی ارائه می‌دهد و ریس را خشمگین می‌کند. تونی هلن را متقاعد می‌کند که با حقوق دوبرابر و کمی بینش در مورد رفتار آدام بازگردد.

آدام نگرش خود را بهبود می‌بخشد، اما درخواست او را برای مرخصی برای تولد دخترش لیلی رد می‌کند. بعداً متوجه می‌شود که آشپزخانه‌اش به طرز عجیبی عمل می‌کند. هلن فاش می‌کند که دخترش در رستوران زیر نظر تونی است، زیرا او نمی‌خواست تولدش را در خانه بگذراند. آدام ناراحت است، اما تسلیم می‌شود و کیک تولد را برای لیلی می‌پزد که هلن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

معرفی 10 مستند آشپزی برتر جهان و ایران

با تثبیت شهرت رستوران، آدام به سه ستاره میشلن توجه می‌کند و هنوز از فروشنده مواد مخدر خود دوری می‌کند، حتی پس از اینکه تونی به او پیشنهاد پرداخت بدهی خود را داد. آدام هلن را به بازگشایی رستوران ریس می‌برد. آدام و ریس عادی هستند. اما شب وقتی که آدام دوست دختر سابقش آن ماری، دختر ژان لوک را می‌بیند، از مسیر خارج می‌شود. آدام پس از اینکه آن ماری را در پاریس رها کرد و مراسم تشییع جنازه پدرش را از دست داد، به طرز شگفت‌انگیزی بخشندگی خود را به آدام نشان می‌دهد.

این برخورد آدام را متزلزل می‌کند و در مورد شکستش در پاریس درون‌نگری می‌کند. صبح زود، هلن او را در بازار ماهی پیدا می‌کند، جایی که در کوچه پشت The Langham در راه بازگشت به رستوران، اراذل‌ و اوباش فروشنده مواد مخدر آدام را می‌برند. او همان شب در هنگام صرف شام با ضرب و شتم و کبودی برمی‌گردد.

در آستانه نابودی یک سرآشپز

کیتلین، جلوی میزبان خانه، به تونی توصیه می‌کند که دو داور میشلن آمده‌اند، و او به‌جای رفتن به بیمارستان، برای آن‌ها آشپزی می‌کند. آن‌ها وعده‌های غذایی‌شان را پس می‌فرستند؛ چون خیلی تند است و میشل فاش می‌کند که قبل از بیرون رفتن، سس را با فلفل کاین به‌عنوان انتقام از ظلم گذشته آدم خراب کرده است. آدام در آستانه خرابی، رستوران را ترک می‌کند.

او در شهر سرگردان است و در نهایت مست به رستوران ریس می‌رسد. هنگامی که وارد می‌شود، از نظر عاطفی شروع به شکستن می‌کند. ریس او را آرام می‌کند و صبح روز بعد با شرایط بهتری از هم جدا می‌شوند. آدام در یک جلسه گروه‌درمانی شرکت می‌کند، سپس به هتل باز می‌گردد و در آنجا متوجه می‌شود که آن ماری بدهی خود را پرداخت کرده است.

او چاقوهای پدرش را به او می‌دهد و به او می‌گوید که هلن را تأیید می‌کند. تونی و هلن آدام را پیدا می‌کنند و به او می‌گویند که دو مردی که فکر می‌کردند منتقدان میشلن هستند در واقع فقط تاجری در سفر بودند. آدام از فرصتی دوباره خوشحال می‌شود.

آدام با تغییر تجربیاتش، شیوه اداره آشپزخانه را تغییر می‌دهد. در نتیجه نگرش و کار تیمی بهبود یافته او، این رستوران سومین ستاره میشلن خود را دریافت کرد. در پایان با خدمه آشپزخانه که خانواده جدید او هستند به‌صرف غذای خانواده می‌نشیند.

نظر منتقدان راجب فیلم سوخته

نظر منتقدان

برنت نقدهای منفی از سوی منتقدان دریافت کرد که عملکرد کوپر را تحسین کردند؛ اما فیلمنامه و داستان‌سرایی را به سخره گرفتند. در Rotten Tomatoes، این فیلم بر اساس 159 نقد، با میانگین امتیاز 4. 90/10، دارای امتیاز 28٪ است. اجماع انتقادی این سایت می‌گوید: «برنت چند قاشق از درام آشپزی جذاب را ارائه می‌دهد، اما آن‌ها در یک گولش آبکی که توسط یک شخصیت اصلی ناخوشایند و کلیشه‌های زیاده‌روی تسلط دارد گم می‌شوند».

در متاکریتیک، این فیلم بر اساس 28 منتقد، امتیاز 42 از 100 را کسب کرده است که نشان‌دهنده «بررسی‌های مختلط یا متوسط» است. تماشاگران موردنظر CinemaScore به فیلم نمره متوسط ​​"B-" در مقیاس A+ تا F دادند.

نظر برخی از مردم راجب فیلم برنت در سایت IMDB

نظر برخی از مردم در سایت IMDB

burnt خوب است، اما خوب نیست. موارد عالی را در سبد آشپزی فراموش کنید.

جان ولز یک فیلم خوب را هدایت می‌کند، اما نقشه بزرگی برای نجات او ندارد. یک سرآشپز شکست خورده، که خودش را اصلاح می‌کند، رفتارش را تغییر می‌دهد و تلاش خود را برای رسیدن به حد کمال جمع کرده است. او به دنبال سومین ستاره میشلن است و هر چیزی کمتر از آن در نهایت در اثر خشم او می‌سوزد.

بنابراین، ما می‌دانیم که سرآشپزها چقدر سرکش هستند. به‌اندازه کافی گوردون رمزی را دیدم که به این نتیجه رسید. بردلی در نقش آدام جونز برای رسیدن به آنچه که برنامه‌ریزی کرده است، این شکست اعصاب ویرانگر را لمس می‌کند. او فریاد می‌کشد،و خدمه‌اش را توهین و تحقیر می‌کند.

آدام اهمیتی نمی‌دهد که در حین تلاش برای به‌دست‌آوردن نتیجه، چقدر بد به نظر می‌رسد. او تحت‌تأثیر احساسات قرار نمی‌گیرد، در زندگی خود بی‌پروا است، اما مراقب غذایی که می‌پزد هست.

اگر آماده‌سازی او استانداردهای موجود در سرش را برآورده نکند، آن را دور می‌اندازد و حتی آن را به دیوار می‌کوبد!

او ممکن است مردی با مأموریت باشد، اما مغرور، پست و یک آدم بی‌رحم است. همچنین آدام در بدهی هنگفتی به مواد مخدر است که از راه دور او را غافلگیر می‌کند و گهگاه او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. او سخت تلاش می‌کند تا به آن برسد و همیشه کسی یا چیزی وجود دارد که او را به هم می‌زند و او را مجبور می‌کند که از Ground Zero شروع کند.

برای خواندن مقاله بهترین سرآشپزهای جهان بر اساس ستاره میشلن کلیک کنید.

چیزی که تماشای آن بسیار جالب است، ارائه درخشان فریم‌های آن است. غذای نشان‌داده‌شده در Burnt به یکباره شما را گرسنه می‌کند. عکس‌های نزدیک بسیار خوبی وجود دارد که کام شما را تحریک می‌کند. اما همه چیز ناپدید می‌شود و شما را برای چیزهای بیشتر سوق می‌دهد.

همچنین، یک دستور غذای فوق‌العاده وجود ندارد که به طرز شگفت‌انگیزی برجسته باشد یا نشان داده شود که درست پخته شده است که باعث بی‌اعتنایی غذاخوری‌ها شود. داستان فاقد محتوای غم‌انگیز است. فیلمنامه فیلم خوب امتیاز به‌نوعی خوب است. اما می‌توانست از عمق بیشتری استفاده کند.

طرف‌داران کوپر او را در این آواتار جدید دوست خواهند داشت. بازیگری او هنوز هم بسیار جذاب است. تماشای قطعات دراماتیک او فوق‌العاده است و سینا میلر دوباره او را به زیبایی تکمیل می‌کند. دانیل برول نیز به زیبایی نقش تونی را بازی می‌کند.

خط‌های شگفت‌انگیزی به اما تامپسون داده شد. درحالی‌که آلیشیا ویکاندر در آن نقشی کوتاه دارد.

این قانون طلایی برای لذت‌بردن از هر چیزی را به‌خاطر بسپارید: مقایسه نکنید! Burnt را نباید با دیگر فیلم‌های آشپزی مشابه موجود در کتابخانه مقایسه کرد و ممکن است از آن لذت ببرید.

فیلمی که فقط شف‌ها و یا کارآموزان هنر آشپزی درک می‌کنند

فیلمی که فقط شف‌ها و یا کارآموزان هنر آشپزی درک می‌کنند

این فیلم تلفیقی از فشارهای روانی یک سرآشپز را به‌صورت صحیح به نمایش می‌گذارد. جدا از آن که ما بخواهیم راجع به نوع فیلمنامه صحبت کنیم باید این را قبول کنیم که فشار روانی در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ بسیار بالاست. به‌خصوص زمانی که یک شخص کارش را دیر یا به‌موقع انجام نمی‌دهد، زمانی هست که آشپز کار خود را انجام داد.

اما همه یادشان رفت روی ظرف را گارنیش کنند و این عامل باعث سردی غذا می‌شود و مشتری را ناراضی از رستوران خارج می‌کند. بعد از این اتفاق دیگر هیچ‌وقت، تکرار می‌کنم دیگر هیچ‌وقت مشتری برای بار دوم به آن رستوران پا نخواهد گذاشت؛ زیرا تجربه تلخی را در آن رستوران دریافت کرد.

مدیریت‌ منابع انسانی بسیار کاری سخت است؛ زیرا همه باید به ترتیب با هم از لحاظ اخلاقی، فکری و سرعت باهم ترکیب شوند تا محصول یک غذای درست و عالی شود.

شاید هیچ‌وقت نتوان حدس زد که چقدر اصلاح و درست‌کردن این تیم سخت باشد. یا چقدر فشار روانی بالایی را روی سرآشپز بگذارد تا فقط و فقط به نیروی خود بگوید آقای ... حواست کجاست؟ الان مشتری گرسنه است برو و کارت را درست انجام بده.

یک مشتری می‌تواند غذا را درون خانه خود درست کند؛ اما آن غذایی که یک رستوران به آن شخص می‌دهد می‌تواند دنیایی از طعم و رنگ را برای مشتری به ارمغان بیاورد. باید باز هم تکرار کرد، ترکیب تیم اصولی و رفع مشکلات تیمی کاری سخت و دشوار است.

از لحاظ تلفیق غذایی باید گفت این فیلم یک سرآشپز را به‌درستی به نمایش گذاشت. و او شخصی است که تلاش می‌کند تا بهترین طعم را خلق کند. خلاقیت اصلی اساسی در آشپزی است.

خلق اثر هنری یک شف

زمانی که شما سعی در خلق یک اثر هنری دارید سعی می‌کنید خود را رها کنید و فکر کنید که چطوری می‌توانم این غذا رو بهتر از دیروز کنم؟ و آن‌قدر علاقه و ذوق خلق طعم در شما زیاد می‌شود که دیگر نمی‌توانید بخوابید (چون شما عاشق هنر آشپزی هستید.)

خلق اثر هنری چیزی است که همگان حتی به‌عنوان هنرجو تازه‌کار می‌توانند یک غذا و یا حتی یک طعمی جدید را خلق کنند. اما نباید فراموش کنند که خالق بودن نیازمند تجربه و روند تکاملی است.

در فیلم burnet ما شاهد مشکلات شخصی و درعین‌حال مشکلات تیمی هستیم. جایی که یک تیم کارش را به‌درستی انجام نداد و باعث تداخل در روحیه تیم شد. وقتی کسی در مجموعه آشپزی عصبی شود همه عصبی می‌شوند. این ذات آدمی است که هر اتفاقی در اطرافش بیفتد تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد. خدا نکند که شف در اولین روز کاری داد بزند، عضو تیم دست‌وپای خود را تا آخر شب گم می‌کند و نمی‌تواند حتی به‌درستی حرف بزند.

جای خالی فیلم برنت

در فیلم برنت جای یک سری موضوعات خالی بود مانند: حسودی کارکنان، حقوق سرمایه، تفکرات اشتباهی که بعضی وقت‌ها به تیم همانند سرطان حمله می‌کند و تفکرات اشتباه اعضای تیم.

بعضی وقت‌ها وجود خانم در آشپزخانه می‌تواند بسیار کار‌ها را سریع‌تر پیش ببرد. اما اگر کارکنان نتوانند به‌درستی با آن خانم رفتار کنند باعث درگیری‌های اشتباه و پوچ می‌شود. چه‌بسا بسیاری از مجموعه‌های فوق‌العاده که به‌خاطر یک شخص نابود شد.

وقتی ذهن کارکنان مشغول هدف اشتباهی شود. کل غذا با موج منفی از اشتباه مواجه می‌شود که می‌تواند باعث تجربه تلخ مشتری شود. در فیلم برنت بعضی وقت‌ها ما دچار درگیری‌های عجیبی هستیم که متوجه نمی‌شویم دقیقاً چه اتفاقی برای فیلم افتاد. اما می‌توان فشار یک رهبر، ایجاد طعم جدید یک تیم آشپزی و درعین‌حال مدیریت‌کردن زندگی شخصی و کاری را دید.

در قسمتی از فیلم چاقو‌های آهنگری فوق‌العاده‌ای را می‌بینیم که شاید هیچ‌وقت یک هنرجو آشپزی نتواند حس داشتن یک چاقو اختصاصی آهنگری را درک کند. اما صددرصد یک شف کاملاً درک می‌کند.

رابطه عاشقانه در رستوران ممکن است؟

نکته بعدی در رابطه‌با فیلم برنت رابطه عاشقانه بین پرسنل مجموعه بود که از لحاظ واقعیت همچون چیزی کاملاً اشتباه است. زیرا باعث ایجاد تفکرات اشتباه در مجموعه می‌شود. بعضی‌ها فکر می‌کنند که چون یک نفر کسی دیگر را دوست دارد بیشتر هوایش را خواهد داشت. البته که قطعاً همین‌طور است و او کار خود را به‌درستی انجام نخواهد داد. نکته بعدی اینکه باعث درگیری‌های گفت‌وگویی خواهد شد.

اشتباه نکنید، بحث کردن راجع به شغل خیلی خوب است. زیرا باعث می‌شود 2 پرسنل، خیلی خوب هم را بشناسند و بیشتر به هم اعتماد کنند. اما اگر شخص سومی وارد کار شود می‌تواند گفت‌وگو را به بحث و پرخاشگری منتقل کند. در همه مجموعه‌های فوق‌العاده بحث هست و این یک موضوع کاملاً طبیعی است. زیرا ما برای اینکه با کسی سازش کنیم باید اول نقاط قوت و نقاط ضعف طرف مقابل را بشناسیم.

وجود روابط عاشقانه در هنگام کار باعث اتفاقات بسیار بد و بزرگی می‌شود. این مشکلات تنها برای روابط عاشقانه نیست. بلکه برای 2 شخصی که باهم دوست هم می‌شوند هست. فکرش را بکنید 2 نفر باهم دوست هستند و باهم جدا از رابطه کاری روابط دوستانه دارند و در یک روز باهم بحث می‌کنند. در آن لحظه چه اتفاقی می‌افتد؟

2 شخص در یک مجموعه کار خود را به دلیل ناسازگاری به‌درستی انجام نمی‌دهد و اتفاقات بد و بدتر را به همراه دارد. این نکته نباید خالی‌ از لطف باشد که فیلم برنت این نکته را می‌تواند به‌درستی در مجموعه نشان دهد.

حقیقتاً مشاهده غذاهای زیبا باعث گرسنه شدنتان می‌شود و هر لحظه دلتان می‌خواهد یک گاز از آن گوشت پخته بزنید. هر دقیقه از فیلم کلی تجربه لذت‌بخش غذا خوردن است.

کلیشه ای بودن اقدامات فیلم برای جلوه های خاص

استفاده از تجربیات تلخ اعتیاد در فیلم برنت ممکن است برای یک سرآشپز زیادی سنگین باشد؛ زیرا سرآشپز جدا از مدیریت زندگی خود باید زندگی کارکنان داخل رستوران را سروسامان ببخشد. اعتیاد در این بخش می‌تواند بسیار عجیب و شلوغ باشد. زیرا در قسمتی از فیلم ما از غذا لذت می‌بریم و در قسمتی از درگیری‌های لفظی هراسان و فراری هستیم و در قسمتی وارد جزئیات اعتیادی می‌شویم که از گذشته به دنبال سرآشپز است. این موضوع کمی ما را از فیلم دور می‌کند.

وجود افرادی که به ما کمک می‌کنند تا ما رشد کنیم باعث می‌شود که چندین درجه قوی‌تر و بهتر شویم. وجود هلن برای آدام دلیلی شد که آدام قوی‌تر و چندین درجه بهتر شود و این عامل کسب ستاره سوم میشلن بود. حتماً اگر این فیلم را دیدید باید چندین بار صحبت‌های روانکاو آدام را گوش کنید. همانند این که می‌گفت، اگر به هدفی نرسیدی اشکالی ندارد باز تلاش کن. زیرا می‌دانست آستانه فروپاشی آدام چقدر است.

این موضوع بسیار نزدیک به زندگی روزمره ما دارد که آن‌قدر ما به اهداف چسبیده‌ایم که با نرسیدن به هدف از داخل به فروپاشی می‌رسیم و فراموش می‌کنیم که اصل هدف تلاش و خالق بودن در آشپزی است نه صرفاً رسیدن به موضوعاتی که تنها ما را به نام و یا شهرت خاصی می‌رساند.

نتیجه

در مقاله فیلم Burnet یا سوخته در سایت آموزش آشپزی آرسس شف می‌تواند فیلم فوق‌العاده‌ای برای هنرجویان آشپزی باشد و یا حتی کسانی که دوست دارند از نزدیک اتفاقات درون یک گروه پخت غذا را از لحاظ درصد کمی از مشکلات درک کنند و بفهمند؛ زیرا هیچ فیلمی نمی‌تواند به‌صورت کامل مشکلات را شرح دهد؛ اما فیلم سوخته می‌تواند تا حد زیادی شما را درون یک مجموعه برده و لذت آشپزی کردن را درون شما شکوفا کند و بعد از فیلم دلتان می‌خواهد یک سس معرکه درست کنید و همراه با یک غذای موردعلاقه میل کنید.

منبع: fa.wikipedia.org

دوره شف شو

ممکن است شما علاقه بسیار زیادی به دوره‌های آشپزی داشته باشید،‌ پیشنهاد ما به شما دوره شف شو است.
این دوره بر مبنای یک سرآشپز حرفه‌ای ایجاد شده است حتما صفحه شف شو را بازدید کنید.

دوره شف شو

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید