شغل آشپزی

مستر شف چیست؟ همه چیز درباره شغل سرآشپزی

مسترشف یک سریال آمریکایی متشکل از 3 داور که همه جزء معروف‌ترین های آمریکا هستند جمع می‌شوند و به آشپزهای خانگی،‌ رستورانی و... رای می دهند و نفر اول برنده جایزه 250 هزار دلار پول نقد خواهد بود و این سریال شامل 10 فصل و هر قسمت 24 دقیقه است.

مهم‌ترین نکات

  • داوران
  • مسابقه مسترشف و رویکرد آن در دنیا
  • آیا این مسابقه تنها مسابقه شف در دنیاست؟
  • فیلم مسترشف مناسب چه کسانی است؟
مستر شف چیست؟ همه چیز درباره شغل سرآشپزی

مستر شف چیست؟ MasterChef یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی درباره آشپزی است که برای اولین‌بار در 27 ژوئیه 2010 در شبکه فاکس پخش شد. رقابت سرآشپزها برای کسب عنوان "مسترشف" است. ترکیب فعلی داوران متشکل از گوردون رمزی، جو باستیانیچ و آرون سانچز است.

فصل دوازدهم، با عنوان فرعی بازگشت به پیروزی، از مه تا سپتامبر 2022 پخش شد. در سپتامبر 2022، این سریال برای فصل سیزدهم تمدید و این فصل قرار است در تابستان 2023 با رمزی، سانچز و باستیانیچ به‌عنوان داور بازگردد.

اگر علاقه‌مند به موضوعات شغل آشپزی هستید حتما به بانک مقالات شغل آشپزی سر بزنید.

قالب سریال مسترشف

قالب

MasterChef بر اساس سریال بریتانیایی MasterChef ساخته شده است. مسابقه در صحنه موسیقی MasterChef واقع در لس‌آنجلس، کالیفرنیا برگزار می‌شود. فضای مسابقه شامل یک آشپزخانه بزرگ با چندین ایستگاه پخت‌وپز است که مشرف به یک بالکن، انباری مجهز، یک قسمت فریزر/یخچال و یک رستوران/نشستن با غذاخوری عالی است. و اتاق ناهارخوری که برای چالش‌های خاص استفاده می‌شود.

درحالی‌که فرمت خاص فصل در طول سال‌ها کمی متفاوت بوده است، چالش‌های زیر همگی به طور منظم نشان داده شده‌اند:

تست مهارت

آشپزها برای انجام فهرستی از روش‌ها یا سبک‌های آشپزی متداول، یا تکرار یک روش پخت خاص یک غذا (استیک‌هایی که به طور دقیق انجام می‌شوند) به چالش کشیده می‌شوند. گاهی اوقات از این نوع آزمون به‌عنوان آزمون حذفی نیز استفاده می‌شود.

جعبه رمز و راز

به همه آشپزها جعبه‌ای با مواد یکسان داده می‌شود و باید فقط از آن مواد برای ایجاد یک ظرف در مدت‌زمان مشخصی استفاده کنند. داوران سه غذا را بر اساس ظاهر بصری و تکنیک به‌تنهایی برای طعم و مزه انتخاب می‌کنند و از بین این سه غذا، یک برنده را انتخاب می‌کنند که معمولاً در آزمون حذف نوعی مزیت کسب می‌کند.

تست حذف

پس از توضیح چالش، داوران همه ظروف را بر اساس طعم و جذابیت بصری ارزیابی می‌کنند. داوران بدترین غذاها را برای حذف معرفی می‌کنند و قبل از حذف حداقل یک شرکت‌کننده از آن‌ها انتقاد می‌کنند.

چالش تیمی

آشپزها توسط کاپیتان تیم یا داوران به تیم‌ها تقسیم می‌شوند. آن‌ها اغلب در یک رستوران پاپ‌آپ که جای کارکنان یک رستوران خاص قرار می‌گیرند. در جایگاه غذاخوری‌ها هر دو غذا را میل می‌کنند و به موردعلاقه خود رای می‌دهند. تیم برنده صعود می‌کند، درحالی‌که تیم بازنده در تست فشار شرکت می‌کند یا بر اساس عملکرد تیم‌ها حذف می‌شود.

تست فشار

شکل دیگری از تست حذف که در آن اعضای تیم بازنده با یکدیگر رقابت می‌کنند تا ظرف زمانی بسیار محدودی امتیاز تهیه کنند که نیاز به درجه بالایی از ظرافت آشپزی دارد. هر غذا بر اساس طعم، جذابیت بصری و تکنیک قضاوت می‌شود و آشپز بازنده حذف می‌شود.

هنگامی که رقابت به دو یا سه رقیب پایانی کاهش یافت، فینالیست‌ها در یک آشپزی سه دوره با یکدیگر رقابت خواهند کرد. تمام دوره‌های غذا داوری می‌شوند و یک برنده کلی تاج‌گذاری می‌شود. برنده هر فصل برنده 250000 دلار، یک جایزه مسترشف و عنوان MasterChef می‌شود. برخی از فصل‌ها جوایز دیگری مانند معامله کتاب آشپزی را نیز اضافه کرده‌اند.

داوران مسترشف

داوران

فصلقاضی 1قاضی 2قاضی 3
1گوردون رمزیگراهام الیوتجو باستیانیچ
2گوردون رمزیگراهام الیوتجو باستیانیچ
3گوردون رمزیگراهام الیوتجو باستیانیچ
4گوردون رمزیگراهام الیوتجو باستیانیچ
5گوردون رمزیگراهام الیوتجو باستیانیچ
6گوردون رمزیگراهام الیوتکریستینا ترو
7گوردون رمزیداوران مهمان [a]کریستینا ترو
8گوردون رمزیآرون سانچزکریستینا ترو
9گوردون رمزیآرون سانچزجو باستیانیچ
10گوردون رمزیآرون سانچزجو باستیانیچ
11گوردون رمزیآرون سانچزجو باستیانیچ
12گوردون رمزیآرون سانچزجو باستیانیچ

داوران مهمان بین سانچز، ولفگانگ پاک، ادوارد لی، کوین اسبراگا، ریچارد بلیز و دانیل بولود چرخش کردند.

در پنج فصل اول، سرآشپزهای مشهور گوردون رمزی (همکار خالق سریال و آشپزخانه جهنمی)، گراهام الیوت و رستوران‌دار جو باستیانیچ در این سریال حضور داشتند. از فصل شش تا هشت، شیرینی‌پز کریستینا توسی به طور موقت جایگزین باستیانیچ شد. در فصل هفتم، الیوت به‌عنوان داور کنار رفت و به‌جای داور سوم، یک سری داور مهمان حضور داشتند که یکی از آن‌ها آرون سانچز بود. از فصل هشتم، سانچز به‌عنوان داور عادی به این تیم پیوست. در فصل نهم، باستیانیچ به‌عنوان داور عادی بازگشت و جایگزین توسی شد.

مسابقه مسترشف و رویکرد آن در دنیا

مسابقه مسترشف و رویکرد آن در دنیا

مسابقه مسترشف با رویکردی جدید به سمت خواسته‌ها و نوآوری‌های طعمی جدید پیش می‌رود. در 12 فصل گذشته ما شاهد غذاهایی از شف‌ها بودیم که با مواد غذایی یا زمان محدود توانستند یک رسپی جدید با گارنیش بسیار فوق‌العاده را خلق کنند.

سرآشپزها تمام تلاش خود را می‌کنند که بتوانند نظر مثبت داورها را به دست بیاورند؛ اما بعضی وقت‌ها همان سرآشپزهای به نام هم خراب می‌کنند و با تذکرهای تند داورها مواجه می‌شوند، بعضی وقت‌ها فشار روانی به حدی بالاست که خود مخاطب پشت تلویزیون هم استرس می‌گیرد و همیشه با خود می‌گوید امیدوارم فلان شخص پیروز میدان شود.

آیا این مسابقه تنها مسابقه شف در دنیاست؟

آیا این مسابقه تنها مسابقه شف در دنیاست؟

خیر مسابقه‌های بسیار زیادی از جمله مسترشف برزیل و یا مسترشف کانادا موجود است؛ اما مسترشف اصلی که از شبکه فاکس پخش می‌شود مختص به خود آمریکا و شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا است.

فیلم مسترشف مناسب چه کسانی است؟

فیلم مسترشف مناسب چه کسانی است؟

اگر شما به فیلم‌های آشپزی دارید بهترین مسابقه عمرتان را خواهید دید. فشار و کِشمَکِش شدید آشپزها باعث می‌شود شما ببینید یک شف چگونه برای تلاش و رسیدن به بالاترین حد ممکن از توانایی مجبور به چه اقداماتی است. بعضی وقت‌ها با دیدن ظرف غذا بسیار گرسنه خواهید شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از دیدن این مسابقه غذاخورده باشید!

نکته خیلی جالب دیگر در رابطه‌با این فیلم ساختار و معنا پیدا کردن ظرف غذا با خود غذا است. هرآنچه که به شف‌ها مواد غذایی داده می‌شود با همان مواد برای گارنیش و شیوه پخت خاص خود استفاده می‌کنند و هرچقدر که پیش می‌رود ساختار غذا بسیار سخت‌تر و درعین‌حال عجیب‌تر می‌شود. به فرض مثال از گوشت اردک یا غاز برای تهیه یک نوع غذا محبوب استفاده می‌کنند که بسیار دیرپزتر از بقیه گوشت‌های پرندگان است و سرآشپز باید سخت تلاش کند که بتواند گوشتی تحویل داورها آن هم در 20 الی 40 دقیقه بدهد که اصلاً در این مدت‌زمان کم از یک شخص عادی کاملاً بعید است که کیفیت بالا را در آن حد از زمان ایجاد کند.

آیا فیلم مسترشف ارزش دیدن دارد؟

آیا فیلم مسترشف ارزش دیدن دارد؟

صددرصد، اگر شما عاشق آشپزی هستید و سعی دارید که بتوانید غذاهای متنوع با مواد غذایی عالی را ببینید یا یاد بگیرید و یا عاشق این هستید که بتوانید یک رسپی جدید در رستوران خود ایجاد کنید، این برنامه برای شما بهترین است؛ زیرا به شما کمک می‌کند که بتوانید خالق اثری جدید حتی برای خودتان باشید و سعی کنید که بهترین خود را در زندگی حرفه‌ای و یا عادی آشپزی خود داشته باشید.

مسترشف باتوجه‌ به ماهیتی که دارد و در حالت مسابقه‌ای به شما کمک می‌کند که بتوانید چگونه در کسری از ثانیه بهترین غذا را سرو کنید و بتوانید مدیریت بحران داشته باشید.

نکته بعدی که حائز اهمیت است داوران مسابقه هستند. آن‌ها به‌گونه‌ای غذا را تفسیر می‌کنند انگار غذا در دهان شما است و شما هم اکنون آن را مزه کرده‌اید و دارید غذا را می‌خورید. باید گفت انتخاب داورهای این مسابقه بسیار کاری هوشمندانه است که مخاطب را در سخت‌ترین شرایط و درعین‌حال به بهترین طعم حسی که می‌تواند درمی‌آورد.

نتیجه

اگر شما هم عاشق دیدن فیلم و یا مسابقات جهانی آشپزی هستید به عقیده ما سریال مسابقات مسترشف بهترین انتخاب است که می‌توانید داشته باشید و به زبان‌های فارسی و انگلیسی همراه با زیرنویس می‌توانید به‌صورت کاملاً رایگان دانلود کنید و از دیدن ساعت‌ها غذاهای خوشمزه و تکرارنشدنی لذت ببرید، حتماً در قسمت کامنت‌های این بخش برای ما بنویسید که آیا شما فیلم و یا سریالی دیده‌اید که به شما در خلق رسپی جدید کمک کند یا خیر؟ اگر شما هم عاشق آشپزی هستید و دوست دارید که حرفه آشپزی را با مدارک معتبر در پیش بگیرید حتماً دوره‌های آشپزی آرسس شف را از دست ندهید.

منبع: wikipedia

دوره شف شو

اگر شما به آشپزی به عنوان یک هنر علاقه دارید و می‌خواهید آن را به عنوان یک حرفه دنبال کنید، الآن جای درستی هستید و شف شو دقیقا برای شما است.

دوره شف شو

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید