وعده اصلی

طرز تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ما ایرانیان است و جزو با اصالت‌ترین غذاهای ایران شناخته می‌شود. این خورشت لذیذ با دستور‌ها و مواد متنوعی درست می‌شود و در هر شهری آن را به سبک و شکل متفاوتی تهیه می‌کنند. این خورشت عطر و بوی خاص و فوق العاده‌ای دارد که هیچ فردی نمی‌تواند عاشق این غذا نشود! در ادامه درباره‌ی انواع قورمه سبزی، مواد لازم قورمه سبزی برای 4 نفر، مهم‌ترین نکات پخت قورمه سبزی، طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ و طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک و... می‌خوانیم.

مواد اولیه مورد نیاز

  • سبزی خورشتی 1 کیلو گرم
  • لوبیا چیتی 200 گرم
  • پیاز درشت 1 عدد
  • گوشت گوسفندی 400 گرم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • شنبلیله خشک به مقدار لازم
  • سیر 2 حبه
  • نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه، ادویه کاری به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
طرز تهیه قورمه سبزی

قور‌مه سبزی یکی از غذاهای اصیل، تاریخی و پرطرفدار ایرانی است. اما سوالی که درباره‌ی قور‌مه سبزی وجود دارد این است که چه چیزی باعث خوشمزه شدن این غذا می‌شود؟ چه ترکیباتی در قور‌مه سبزی وجو دارد که انقدر طعم و عطر عالی دارد؟ چه نکته‌هایی برای پخت قورمه سبزی وجود دارد؟ خوشمزه‌ترین نحوه پخت خورشت قورمه سبزی چیست؟ چند نوع قور‌مه سبزی در ایران پخت می‌شود؟ چگونه می‌توانیم یک خورشت قورمه سبزی مجلسی و رستورانی بپزیم؟ طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ، طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک و... در ادامه مطلب در سایت آرسس شف با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را ببینیم و همه چیز را درباره پخت یک قور‌مه سبزی عالی بخوانیم.

طرز تهیه قورمه سبزی
قورمه سبزی با سبزی خشک
طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

انواع قورمه سبزی

همان طور که ذکر شد قور‌مه سبزی در هر شهری از ایران با مواد و سبک متفاوتی پخت می‌شود. در ادامه مواد لازم و تفاوت‌های قورمه سبزی‌ 9 شهر متفاوت را می‌بینیم.

قورمه سبزی اصیل تهرانی

برای تهیه قور‌مه سبزی تهرانی معمولا از گوشت مغز ران بدون استخوان و یا گوشت سر دست گوسفندی، لوبیا قرمز، روغن حیوانی یا نباتی و سبزی خورشتی تهیه می‌شود. این خورشت سبزی بدون رب و مخلفات دیگر است.

قورمه سبزی بوشهری

تفاوت قور‌مه سبزی بوشهری با تهرانی، سبزی که در آن استفاده می‌شود است. سبزی قورمه سبزی بوشهری شامل گشنیز، تره، جعفری، مقدار کمی شنبلیله و مقدار کمی شوید است و در این نسخه از پخت قورمه سبزی از گرد لیمو عمانی برای خورشت استفاده می‌کنند تا رنگ خورشت تیره تر شود.

قور‌مه سبزی آذربایجان

در این سبک از قورمه سبزی، بازهم سبزی آن با دیگر قورمه سبزی‌ها متفاوت است و از سبزی جعفری، برگ اسفناج، ترخون و گشنیز استفاده می‌کنند. در این خورشت سبزی شنبلیله را حذف کرده‌اند. جالب است بدانید که بجای لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی می‌ریزند و خورشت قورمه سبزی را با آبغوره ترش می‌کنند. همچنین نکته جالب در این خورشت سبزی این است که سبزی آن را در اکثر مواقع سرخ نمی‌کنند.

قور‌مه سبزی دامغانی

جالب است بدانید در این سبک از قور‌مه سبزی بجای لوبیا چیتی از لپه استفاده می‌کنند و اهالی دامغان آن را به قورمه لپه می‌نامند. در اکثر مواقع به جای گوشت گوسفندی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند و طعم این قورمه سبزی به مراتب ترش تر از دیگر قورمه سبزی‌ها است زیرا از آبغوره فراوانی در خورش مصرف می‌کنند.

قورمه سبزی گیلکی

قورمه سبزی گیلکی مانند قورمه سبزی تهران است ولی یک تفاوت بزرگ دارد! این قورمه سبزی دارای بادمجان است. گیلانی‌ها معتقدند که اگر در قورمه سبزی چند تکه بادمجان سرخ شد‌ه نباشد، نباید آن را سر سفره آورد. آن‌ها معمولا تکه‌های بادمجان سرخ شده را در چند دقیقه آخر به خورش اضافه می‌کنند تا با قورمه سبزی غل بخورد. البته لازم به ذکر است که با توجه به علاقه و ذائقه مردمان گیلان بادمجان به قورمه سبزی اضافه شده است.

قورمه سبزی همدان

این قورمه سبزی ترکیبی از آبگوشت و قورمه سبزی است که در همدان دو غذا محبوب خود را با یکدیگر تلفیق کرده‌اند، و در آخر به آن تخم مرغ اضافه می‌کنند. این غذا را معمولا با ماست سرو می‌کنند و یکی از پر چرب‌ترین قورمه سبزی‌ها محسوب می‌شود.

قورمه سبزی شیرازی

قورمه سبزی شیرازی ترکیبی از گوشت ماهیچه گوسفندی، سیر، پیاز، سبزی خورشتی، شنبلیله خشک، سیب زمینی، لوبیا چیتی و لیمو عمانی است. برای مزه دار کرد‌ن این خورشت از آب نارنج، آبغوره، ادویه کاری، گل سرخ، فلفل، هل و تخم گشنیز استفاده می‌کنند. شیرازی‌ها به سیب زمینی داخل غذا آلو می‌گویند و وجود آن را در اکثر خورشت‌ها امری ضروری می‌دانند، زیرا سیب زمینی به خورشت لعاب می‌دهد و باعث می‌شود خورشت جا افتاده‌تر شود. از طرفی بر این باورند که با انجام این کار ارزش غذایی را بالا می‌برند. شیرازی‌ها هم از سیر سبز برای قورمه سبزی استفاده می‌کنند.

قورمه سبزی سبزواری

قورمه سبزی سبزواری شامل تره، شنبلیله، برگ اسفناج، جعفری و گشنیز است. همراه با لوبیا چیتی، رب نارنج، گوشت گوسفندی، پیاز فراوان و لیمو عمانی طبخ می‌شود.

قورمه سبزی خوزستانی

قورمه سبزی خوزستانی یم خورشت تند است زیرا از فلفل سبز تند در خورشت استفاده می‌کنند و از جانبی ادویه‌های مخصوص خورشت سبزی محلی خود را برای چاشنی خورشت سبزی به کار می‌برند.

در ادامه قرار است یکی از عالی‌ترین دستور پخت یک قورمه سبزی خوش مزه را به شما آموزش دهیم که با روش‌های کلیدی تیم آرسس شف می‌توانید خالق یک خورشت قورمه سبزی متفاوت و بی‌نظیر باشید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه قورمه سبزی قورمه سبزی با سبزی خشک طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

 مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

  • سبزی قورمه سبزی 1 کیلوگرم
  • گوشت گوسفندی 400 گرم
  • لوبیا چیتی 200 گرم
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • شنبلیه خشک به مقدار لازم
  • سیر 2 حبه
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

 |1 خیس کردن حبوبات

در قدم اول برای تهیه یک قورمه سبزی مجلسی شش ساعت قبل از پخت غذا لوبیا را در ظرفی جدا می‌خیسانیم و اجازه می‌دهیم لوبا چیتی گاز خود را آزاد کند و پخت آسان‌تری داشته باشد.

 |2 تهیه سبزی

برای قورمه سبزی حتما از سبزی تازه استفاده کنید. سبزی قورمه سبزی شامل تره، گشنیز، جعفری، سبزی شنبلیله، اسفناج و برگ چغندر است. اگر در خانه سبزی‌ها را خرد می‌کنید آن‌ها را به صورت درشت یا خیلی ریز خرد نکنید تا ظاهر سبزی در خورشت زیبا و یکسان باشد.

سبزی‌ها را در ماهیتابه بریزید و در حرارت بسیار پآیین آن را تفت دهید. در ابتدای تفت داد‌ن سبزی روغن اضافه نکنید و اجازه دهید آب سبزی تبخیر شود و سبزی به شکل بخار پز مقداری بپزد. سپس کم کم به آن روغن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا روغن به خورد سبزی رود، این کار را تکرار کنید تا هنگامی که سبزی روغن را جذب می‌کند. این مرحله جزئ اصلی‌ترین مرحله پخت خورش سبزی است زیرا نحوه سرخ کردن سبزی طعم، عطر و شکل قورمه سبزی را تعیین می‌کند.

هنگامی که رنگ سبزی تیره شد، مقدار کمی آب روی آن بریزید اگر رنگ سبزی تغییری نکرد زیر آن را خاموش کنید. توجه داشته باشید که که در هنگام پخت سبزی آن را دائما تفت دهید تا سبزی نسوزد و سبزی‌ها را از روغن غنی کنید، روغن سبزی رنگ و روغن خورشت را در بر می‌گیرد پس به آن اهمیت دهید. زمان پخت سبزی قورمه سبزی از 1 ساعت الی 1: 30 است. پس عجله نداشته باشید و بگذارید تا در حرارت بسیار کم سبزی‌ها بپزند.

اگر سبزی خورشتی شما عطر و بوی زیادی ندارد می‌توانید از مقدار کمی شنبلیله خشک شد‌ه در زمان نهایی سرخ شدن سبزی اضافه کنید. اما دقت کنید که اگر شنبلیله خشک را بیش از حد استفاده کنید خورشت شما تلخ می‌شود.

اگر در فصل سیر تازه و سیر سبز هستید از استفاده کردن سیر تازه در سبزی خورشتی خود غافل نشوید، یک گل سیر کوچک سبز به همراه ساقه سبز آن عطرو طعم خارق‌ العاده‌ای به قورمه سبزی می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر در دسترس ندارید مقدار تره سبزی را بیشتر کنید.

 |3 تهیه گوشت

آیا تا به حال شد‌ه از طعم گوشت قرمز در خورشت سبزی بیزار باشید و طعم زهم گوشت را احساس کنید؟ قرار است در این قسمت به طعم دار کردن گوشت در قورمه سبزی بپردازیم تا یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم یک طعم عالی به گوشت بدهیم.

گوشت گوسفندی را به تکه‌های متوسط خرد کنید، مواظب باشید برای خورشت از تکه‌های ریز استفاده نکنید زیرا در خورشتتان گم می‌شود، برای همین آن‌ها را به یک اندازه متوسط خرد کنید و آن را با یک دستمال خشک کنید. بهتر است از قلم و گوشت‌های استخوان دار استفاده کنید، زیرا طعم بی‌نظیری به خورشت می‌دهد.

پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و درون قابلمه بریزید، آن را روی حرارت کم قرار دهید تا بدون روغن در آب خود نیمه پز و آب پیاز تبخیر شود. سپس گوشت را به پیاز اضافه کنید و مقداری روغن به آن بزنید. اجازه دهید گوشتتان تفت بخورد و همراه با پیاز طلایی شود، پس از آن به مقدار کمی زرد چوبه اضافه کنید. زرد چوبه عطر دهنده گوشت است و هرجا که گوشت باشد زردچوبه هم به دنبال آن است. پس از تفت دادن گوشت‌ها همراه زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه کاری را به مقدار لازم اضافه کنید. این فرایند پخت گوشت در حالت طبیعی 3 الی 4 ساعت زمان بر است و سعی کنید از زود پز استفاده نکنید تا با روند تکامل پخت گوشت طعم خود را به خورشت انتقال دهد.

 |4 تهیه خورشت

پس از تفت داد‌ن گوشت با ادویه‌ها، سبزی و لوبیا چیتی را اضافه کنید. برای استفاده از سیر داخل قورمه سبزی ابتدا سیر را پوست بکنید و به صورت ساتوری ریز ریز خرد کنیدو قبل از اضافه کردن سبزی آن را با گوشت تفت دهید تا عطر و طعم سیر آزاد شود. بعد از تفت داد‌ن مواد و مخلوط کرد‌ن آن با هم آب را داخل قابلمه بریزید. می‌توانید 4 الی 6 لیوان آب برای خورشت خود بریزید و درب قابلمه را بگذارید. زمان کافی برای جا افتاده و پخت کامل خورشت قورمه سبزی 6 ساعت است و باید آن را روی شعله کم بگذارید تا به خوبی جا افتاده شود. برای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی و پخت بهتر از آب جوش بجای آب شیر استفاده کنید. اضافه کردن آب داغ به ابتدای شروع پخت باعث می‌شود قورمه سبزی شما شبیه به طعم خورشت‌های رستورانی و نذری شود.

اگر می‌خواهید قورمه سبزی را برای ناهار تهیه کنید حتما از شب قبل این غذا را بار بگذارید. به هیچ عنوان به دلیل نداشتن وقت کافی از زود پز استفاده نکنید و اگر وقت کافی ندارید، غذای سریع تر با زمان پخت کم تری را برای خود انتخاب کنید چون مهم‌ترین راز خوشمزه شدن قورمه سبزی به زمان پخت و جا افتادگی آن است.

 |5 اضافه کردن لیمو عمانی

لیمو عمانی پاشنه آشیل اکثر آشپزی‌های مبتدی در انواع و اقسام غذاها است و کمتر کسی پیدا می‌شود که قورمه سبزی خود را با لیمو عمانی تلخ نکرده باشد! برای اینکه لیمو عمانی در خورشت تلخ نشود هسته‌های آن را جدا کنید و 10 دقیقه لیمو عمانی را داخل آب ولرم قرار دهید، تا تلخی آن کاملا گرفته شود. برای اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت 15 دقیقه قبل از کشید‌ن قورمه سبزی لیمو عمانی را اضافه کنید.

 |6 سرو قورمه سبزی

برای اینکه هنگام سرو یک لایه روغن روی خورشتتان پدیدار شود، هنگام خاموش کردن خورشت چند تکه یخ کوچک داخل خورشت بریزید تا روغن داخل خورشت آزاد شود و به سطح خورشت بیاید. این کار خورشت قورمه سبزی مجلسی شما را خوش رنگ و لعاب‌تر می‌کند. در نظر داشته باشید که خورشت سبزی نباید زیاد آب دار و نباید زیاد کم آب و خشک باشد. پس مدیریت آب خورشت با شما است که حرارت گاز در ساعت آخر پخت خورشت چگونه باید باشد.

می‌توانید در کنار قورمه سبزی مجلسی، سالاد شیرازی و یا ترشی سرو کنید. از خورد‌ن ماست در کنار قورمه سبزی اجتناب کنید و اجازه دهید آهن موجود در قورمه سبزی جذب بدنتان شود و ارزش غذایی خود را حفظ کند. از غذای خود در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

طرز تهیه قورمه سبزی قورمه سبزی با سبزی خشک طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

چگونه به جای گوشت گوسفندی از مرغ در خورشت سبزی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات متداول مردمی این است که چگونه می‌توانیم در قورمه سبزی به جای گوشت گوسفندی از مرغ استفاده کنیم؟ و طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ چگونه است؟ از آن جایی که خیلی از بچه‌ها و بزرگسالان علاقه‌ای به گوشت ندارند شما می‌توانید به راحتی مرغ را جای گزین گوشت گوسفندی کنید. طرز تهیه قورمه سبزی که در بالای متن است را در نظر بگیرید. در قسمت تهیه گوشت شما به جای گوشت گوسفندی، از مرغ استفاده کنید. ابتدا پیاز‌های نگینی شده را سرخ کنید تا طلایی شود و پس از آن مرغ را به آن اضافه کنید. پس از تفت دادن مرغ، هنگامی که تغییر رنگ داد و مقداری طلایی شد ادامه روند طرز تهیه قورمه سبزی که نوشته‌ایم را ادامه دهید. توجه داشته باشید که مدت زمان پخت قورمه سبزی با مرغ 3 ساعت است و نیاز نیست 6 ساعت روی گاز باشد.

شاید برایتان سوال باشد که از چه قسمتی از گوشت مرغ برای قورمه سبزی استفاده کنیم؟

از تمام قسمت‌های مرغ می‌توانید برای قورمه سبزی استفاده کنید، اما بهترین گزینه برای قورمه سبزی فیله مرغ است که خورشت را لذیذ تر می‌کند.

چگونه با سبزی خشک قورمه سبزی بپزیم؟

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک بسیار آسان است. ابتدا شما باید 50 گرم سبزی خشک شده خورشتی را بشوئید. در این مرحله نیاز از سبزی خشک شده را درون ظرفی قرار داده و روی آن بریزید و اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه درون آب خیس بخورد و تمیز شود. ( 50 گرم سبزی خشک شده معادل 1 کیلو گرم سبزی تازه است). برای اطمینان بهتر نسبت به تمیزی سبزی پس از گذشت 20 دقیقه سه مرتبه آب آن را عوض کنید. پس از آنکه آب سبزی‌ها را گرفتید، آن را درون ماهیتابه بدون روغن تفت داده تا آب آن گرفته شود و بعد روغن سرخ کردنی را اضافه کنید. توجه داشته باشید که حرارت سبزی کم باشد. پس از آنکه سبزی‌ها کمی به رنگ تیره در آمدند زیر ماهیتابه را خاموش کنید. سبزی شما آماده است تا از آن برای قورمه سبزی استفاده کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی قورمه سبزی با سبزی خشک طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

نتیجه گیری

در مقاله طرز تهیه قورمه سبزی ما راجع به انواع قورمه سبزی‌ها، مواد لازم قورمه سبزی، طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی، نکات مهم پخت قومه سبزی، طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ و طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک را توضیح دادیم. شما می‌توانید در وبلاگ آرسس کوک به صورت رایگان دستور پخت انواع مختلف پیش غذا، وعده اصلی، دسر و سالاد، نوشیدنی و... را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط را بخوانید

طرز تهیه خورش کدو حلوایی، خورش‌های ایرانی، غذا با کدو سبز، طرز تهیه خورش بامیه جنوبی، طرز تهیه و اصول پخت خورش فسنجان، طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی، خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی، بدمزه‌ترین غذاهای ایرانی.

دوره‌های حضوری و آنلاین آشپزی ایرانی

اگر علاقه‌مند به شرکت در کلاس آشپزی ایرانی هستید ما دو گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  1. دوره آنلاین آموزش آشپزی ایرانی. که شامل 25 آیتم غذای ایرانی شامل غذاهای مهمانی، غذاهای نانی، خورشی، کبابی و گوشتی است. همراه با جزوه کامل و ویدیوی آموزشی. با این دوره می‌توانید مدرک معتبر بین المللی و قابل ترجمه دریافت کنید.
  2. ورکشاپ حضوری آشپزی عمومی. این یک ورکشاپ تخصصی 8 جلسه‌ ایست که سرفصل آن شامل کباب‌ها، پلوها، خورش‌ها، پیش غذاها و… است. در این دوره به صورت پایه تمام نکات را بیان می‌کنند با اعطای مدرک بین‌المللی TCA ترکیه و میراث فرهنگی ایران.

دوره‌های آنلاین آشپزی

برای بررسی بیشتر دوره‌های آنلاین آشپزی آموزشگاه آرسس شف شامل آشپزی ملل، فست فود، آشپزی تخصصی، غذای سنتی و... می‌توانید وارد صفحه زیر شوید.

مشاهده دوره‌ها

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید