وعده اصلی

طرز تهیه خورش انار بیج شمالی

شکل، طعم و طرز تهیه خورشت انار بیج شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد. در طرز تهیه انار بیج رشتی از گردو خورد شده، گوشت و سبزی محلی استفاده می‌شود. این خورشت را می‌توانید بسته به ذایقه خود ترش، ملس یا شیرین درست کنید.

مواد اولیه مورد نیاز

  • گردو 200 گرم
  • آب انار 1 پیمانه
  • سبزی تازه (گشنیز، جعفری، نعنا، خلواش، تره، برگ سیر) نیم کیلو
  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • انار تازه نصف یک عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

اناربیج یک خورشت محلی استان گیلان است. نام دیگر انار بیج سنگه خورش است. اناربیج شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده این خورشت محبوب؛ مغز گردو، آب انار، سبزی محلی تازه، گوشت چرخ کرده (گوساله، مرغ، بوقلمون، اردک، مرغابی و...) و ادویه و... است. اناربیج با گوشت قلقلی برای شب یلدا بسیار مناسب است. در ادامه مطلب در سایت آرسس شف طرز تهیه خورشت انار بیج شمالی را می‌بینیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت انار بیج
طرز تهیه انار بیج رشتی
طرز تهیه اناربیج با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه خورشت انار بیج

  • مغز گردو 200 گرم
  • آب انار 1 پیمانه
  • سبزی تازه (گشنیز، جعفری، نعنا، خلواش، تره، برگ سیر) نیم کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • انار تازه نصف یک عدد
  • نمک، فلفل و زردچبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت انار بیج رشتی

  1. گردوها را تفت می‌دهیم:
    گردوها را خورد می‌کنیم و با حرارت ملایم به مدت 15 تا 20 دقیقه تفت می‌دهیم که نسوزند و روغن خود را پس بدهند.
  2. آب انار ترش را اضافه می‌کنیم:
    پس از اینکه گردوها روغن پس دادند و رنگ آن‌ها تغییر کرد و کمی تیره شد، آب انار ترش را به آن اضافه می‌کنیم. آب انار بسته به ذائقه می‌تواند ترش، ملس یا شیرین باشد.
  3. ادویه‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم:
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.
  4. سبزی را اضافه می‌کنیم:
    هنگامی که ترکیب گردو و آب انار لعاب انداخت، سبزی را به آن‌ها اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. حدود 2 ساعت خورشت را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا ریز ریز قل بزند و جا بیافتد.
  5. گوشت چرخ کرده، پیاز و سبزی را مخلوط می‌کنیم:
    در ظرفی دیگر گوشت چرخ کرده را می‌ریزیم. پیاز را رنده می‌کنیم آب آن را می‌گیریم. سپس تفاله پیاز را درون گوشت می‌ریزیم. 2 قاشق غذاخوری از سبزی که درون خورش ریختیم به گوشت اضافه می‌کنیم و ورز می‌دهیم.
  6. ادویه را به گوشت اضافه می‌کنیم و ورز می‌دهیم:
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به ترکیب گوشت اضافه می‌کنیم و ورز می‌دهیم.
  7. گوشت را صورت کوفته قلقلی فرم می‌دهیم:
    ترکیب گوشت را پس از ورز دادن به صورت کوفته ریزه‌های یک اندازه(مطابق ویدیو) قلقلی می‌کنیم.
  8. گوشت‌ها را درون خورشت می‌ریزیم:
    گوشت‌های قلقلی را درون خورشت می‌ریزیم تا بپزد. حدود 1 ساعت و نیم خورشت را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا آرام جا بیفتد.
    می‌توانیم به دلخواه، رب انار و شکر برای طعم خورشت به آن اضافه کنیم. البته رب انار و شکر جز مواد لازم در دستور پخت خورشت انار بیج نیست. و کاملا به صورت سلیقه‌ای قابل استفاده است.
  9. خورشت اناربیج را سرو می‌کنیم:
    خورشت انار بیج را پس از اینکه جا افتاد و لعاب انداخت درون ظرف می‌ریزیم با دانه‌های انار تزیین و سرو می‌کنیم.
طرز تهیه خورشت انار بیج
طرز تهیه انار بیج رشتی
طرز تهیه اناربیج با گوشت قلقلی

شکل، طعم و طرز تهیه خورشت انار بیج شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد. در طرز تهیه انار بیج رشتی از گردو خورد شده، گوشت و سبزی محلی استفاده کردیم. تبحر در پخت غذاهای اصیل و محلی ایرانی نیازمند دقت در انجام مراحل پخت و تهیه مواد اولیه تازه و با کیفیت است. در پکیج آموزش آشپزی آرسس کوک فوت و فن­‌های لازم برای آشپزی حرف‌ه­ای را در اختیار شما عزیزان قرار می‌­دهیم. شما می‌توانید در وبلاگ آرسس کوک به صورت رایگان دستور پخت انواع مختلف پیش غذا، وعده اصلی، دسر و سالاد، نوشیدنی و... را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط را بخوانید

طرز تهیه بزقرمه کرمانی، طرز تهیه آش رشته، طرز تهیه قورمه سبزی، سبزی قورمه سبزی چیست، طرز تهیه کباب کوبیده تابه‌ای، طرز تهیه باقلا قاتق شمالی، طرز تهیه جوجه فسنجونی، طرز تهیه تهچین مرغ و بادمجان، طرز تهیه خورش کدو حلوایی، خورش‌های ایرانی، غذا با کدو سبز، طرز تهیه خورش بامیه جنوبی، لیست کامل غذاهای ایرانی، طرز تهیه و اصول پخت خورش فسنجان، طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی، خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی، بدمزه‌ترین غذاهای ایرانی.

آموزش‌های ویدیویی بیشتر در اینستاگرام

پیشنهاد می‌کنیم پیج اینستاگرام آرسس کوک را دنبال کنید. در این پیج آموزش کوتاه و آسان انواع کیک، شیرینی، غذا، دسر، نوشیدنی و... وجود دارد که می‌توانید درست کنید و لذت ببرید. شما هم به جمع ما بپیوندید تا در کنار هم آشپزی را آسان یاد بگیریم.

دوره‌های حضوری و آنلاین آشپزی ایرانی

اگر علاقه‌مند به شرکت در کلاس آشپزی ایرانی هستید ما دو پیشنهاد برای شما داریم:

  1. دوره آنلاین آموزش آشپزی ایرانی. که شامل 25 آیتم غذای ایرانی شامل غذاهای مهمانی، غذاهای نانی، خورشی، کبابی و گوشتی است. همراه با جزوه کامل و ویدیوی آموزشی. با این دوره می‌توانید مدرک معتبر بین المللی و قابل ترجمه دریافت کنید.
  2. ورکشاپ حضوری آشپزی عمومی. این یک ورکشاپ تخصصی 8 جلسه‌ ایست که سرفصل آن شامل کباب‌ها، پلوها، خورش‌ها، پیش غذاها و… است. در این دوره به صورت پایه تمام نکات را بیان می‌کنند با اعطای مدرک بین‌المللی TCA ترکیه و میراث فرهنگی ایران.

دوره‌های آنلاین آشپزی

برای بررسی بیشتر دوره‌های آنلاین آشپزی آموزشگاه آرسس شف شامل آشپزی ملل، فست فود، آشپزی تخصصی، غذای سنتی و... می‌توانید وارد صفحه زیر شوید.

مشاهده دوره‌ها

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید