آشپزی

ایده غذا برای مهمانی

ما در این مقاله، در سایت آرسس شف قرار است بهترین ایده غذای برای مهمانی عالی به شما پیشنهاد دهیم تا بی‌نظیر‌ترین پذیرایی را در مهمانی خود ارائه دهید. در ادامه قرار است درباره‌ی انواع غذاهای سنتی و مجلسی، غذاهای فینگر فودی، فست فودی، غذاهای سرد و بهترین پیش غذاها برای مهمانی به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکات

  • شوید پلو با ماهی
  • باقالی پلو با ماهیچه
  • میرزا قاسمی
  • خورش بادمجان
  • کباب کوبیده
ایده غذا برای مهمانی

یکی از آداب و رسوم زیبای ما ایرانی‌ها، رسم دعوت عزیزان‌مان است که با این کار ما صله رحم را انجام می‌دهیم. ایرانی‌ها از جمله مردمان خون گرمی هستند که در میان کشور‌های جهان به مهمان نوازی و سفره‌های رنگی شهرت دارند. بنا بر این وجود ایده‌ غذا برای مهمانی بسیار مورد نیاز آنان است.

غذاهای ایرانی

بهترین مهمانی‌ها آن‌هایی هستند که همراهی خوب و غذای خوب را در محیطی دلپذیر ارائه می‌دهند. با این حال، به یادماندنی‌ترین گردهمایی‌ها می‌توانند آن‌هایی باشند میزبانی عالی دارند. سنت‌ها و آداب و رسوم خانوادگی نقش مهمی در گردهمایی‌ها و مناسبت‌ها دارند. تصادفی نیست که هرچه این رویداد معتبرتر باشد، آیین‌ها و روال‌های کلاسیک بیشتری دارد. آغاز یک مهمانی از گردگیری و تمیزکاری خانه شروع می‌شود تا برنامه ریزی برای پذیرایی‌، مخصوصا غذای اصلی که مهم‌ترین مسئله برای هر مهمان است. 

همیشه با شروع دعوت هر مهمانی اولین سوالی که پیش می‌اید این است که چه غذایی درست کنم؟ برای شام مهمانی چه غذایی مناسب است؟ آیا غذاهای ساده‌تری هم هستند که برای مهمانی مناسب باشد؟ چه غذاهایی برای جشن و مهمانی مناسب است؟ آیا فینگر فود برای مهمانی مناسب است؟ و... کلی از این سوال‌ها وجود دارد که هرکدام برای مهمانی درگیر آن هستیم.

ما در این مقاله، در سایت آرسس شف قرار است بهترین ایده غذای برای مهمانی عالی به شما پیشنهاد دهیم تا بی‌نظیر‌ترین پذیرایی را در مهمانی خود ارائه دهید. در ادامه قرار است درباره‌ی انواع غذاهای سنتی و مجلسی، غذاهای فینگر فودی، فست فودی، غذاهای سرد و بهترین پیش غذاها برای مهمانی به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی مجلسی

شوید پلو با ماهی

شوید پلو با ماهی یک غذای بسیار محبوب بین ما ایرانی‌ها است که می‌تواند یک گزینه عالی برای شام باشد. این غذا ترکیبی از شوید با برنج به همراه ماهی سرخ شده است. برای طعم بهتر ماهی معمولا  قبل از سرخ، چند ساعت آن را در ادویه و آرد مرینت می‌کنند. این غذا طعم بسیار عالی دارد و دوستداران این غذا معمولا ترشی سیر را در کنارش میل می‌کنند. 

پیشنهاد ما به شما این است که از طعم بی‌نظیر ترشی سیر در کنار ماهی سرخ کرده و برنج شوید لذت ببرید. می‌توانید ظرف‌های ماهی را به همراه سبزی و یا چیپس خلالی تزئین کنید. مقداری زعفران هم به برنج خود اضافه کنید تا رنگ و عطر دیگری به آن ببخشید و یک غذای عالی برای یک مهمانی عالی ارائه دهید. به دلیل اینکه اکثر افراد از طعم و بوی ذخم ماهی بیزارند و ممکن است مهمان شما از طعم و بوی ماهی راضی نباشد به مدت شب تا صبح آن را در مواد پیاز، زرد چوبه، یک قاشق چای خوری آبلیمو و پودر سیر مرینت کنید. این کار به صورت صددرصدی طعم لذیذی به ماهی می‌بخشد.

مهم ترین نکته بعد از مرینت ماهی نحوه سرخ آن است. ماهی را به درستی و با صبر سرخ کنید و اجازه دهید به خوبی همه جای ماهی سرخ شود. سعی کنید ماهی را داغ سرو کنید تا طعم خود را حفظ کند.

باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه یکی از با اصالت‌ترین غذاهای ایرانی است که حتی در عصر حکومت صفویان در دربار سرو می‌شد. این غذای لذیذ از ماهیچه گوسفندی آب پز در پیاز و ادویه‌جات استفاده می‌شود که همراه با برنج و باقالی‌های پوسکنده نیم‌پز که در برنج مخلوط می‌شود سرو می‌شود. 

نکات مهم برای تهیه این غذا این است که حتما از باقالی های تازه و سبز استفاده کنید تا طعم و کیفیت غذا عالی بماند. بهترین سبزی برای تهیه این پلو استفاده از شوید است که طعم آن کنار باقالی عالی می‌شود. معمولا بهترین گزینه‌ای که به همراه این غذا سرو می‌کنند سالاد شیرازی یا ترشی است که یک غذای مجلسی و فووق العاده را برای مهمانی شما ارائه می‌دهد. 

به جز گوشت ماهیچه از گوشت گردن هم برای این غذا استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشت که قبل از پخت حتما با ادویه‌های منلسب طعم‌دار شود تا ترکیب آن در کنار باقالی پلو خوشمزه باشد. برای عطر خوش باقالی پلو از سیر درسته در هنگام دم کشیدن برنج استفاده کنید و اگر به طعم آن علاقه نداشتید هنگام سرو سیر را دور بی‌اندازید.

میرزا قاسمی

یک ایده برای غذاهای مهمانی و یک غذای بی‌نظیر شمالی که ترکیب طعم دودی آن در کنار سیر و پیاز سرخ شده یک طعم خارق العاده را ایفا می‌کند که شما به راحتی و در کم‌ترین زمان می‌توانید آن را برای مهمان‌های خود تهیه کنید. میرزاقاسمی از بادمجان کبابی، پیاز داغ، سیر، گوجه فرنگی رنده شده، ادویه و تخم مرغ تهیه می‌شود. بادمجان را با پوست کبابی می‌کنیم و سپس پوست آن را جدا و کنار می‌گذاریم. پیاز نگینی و سیر رنده شده را به صورت جداگانه سرخ و سپس آن‌ها را به بادمجان‌ها اضافه می‌کنیم. سپس مابقی مواد را مخلوط می‌کنیم و به غذا اجازه پخت می‌دهیم. 

برای طعم بهتر این غذا نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم تا بهترین پذیرایی را برای مهمانی خود داشته باشید. 

نکته اول، برای اینکه بادمجان طعم خوبی  بگیرد، آن را روی شعله آتش کبابی کنید و از فر‌استفاده نکنید. و نکته دوم، سیر‌های رنده شده را مقداری در روغن تفت دهید تا طعم و عطر خود را آزاد کند. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که در مهمانی‌ها به صورت فینگر فودی کاربرد فراوانی دارد.

جوجه کباب

جوجه کباب نیازی به معرفی ندارد و معمولا غذای ثابت مهمانی‌های آخر هفته‌ی اکثر ما ایرانی‌ها است. برای تنوع به نوع و سبک جوجه کباب برای مهمانی مواد کل مرغ‌ها را به 4 دسته تقسیم کنید و هرکدام را به صورت جدا با طعم‌های متفاوت مرینت کنید. به عنوان مثال دسته اول مرغ‌های‌ خرد شده را با پیاز، نمک، زعفران، مقداری زردچوبه و آبلیمو مرینت کنید، دسته دوم را با استفاده از ماست، نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم و پودر پاپریکا مخلوط کنید. دسته دیگر را همراه با رب انار ملس، نمک و پیاز و دسته آخر را همراه با سس‌مایونز، مقدار کم پودر سیر، فلفل دلمه و پیاز مرینت کنید و اجازه دهید یک روز کامل در مواد باشد تا به خوبی طعم‌دار شود. 

توجه کنید که می‌توانید بنا به سلیقه خود طعم هرکدام را تغییر دهید و تنوع غذایی سفره خود را افزایش دهید. این غذا همراه با برنج زعفرانی در کنار یک سالاد کاهو و سس خوشمزه عالی است و سفره رنگارنگ و خاصی برای شما ایجاد می‌کند. که می‌توانید در کنار مهمان‌ها از این سفره بی‌نظیر و این غذای لذیذ لذت ببرید.

خورشت بادمجان

یک خورشت لذیذ که هم با برنج و هم با نان عالی است! اگر می‌خواهید این غذا را برای مهمانی ارائه دهید به صورت زیر می‌توانید آن را مجلسی و خوش طعم تهیه کنید. می‌توانید برای طعم بهتر خورش از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید. 

نکته

دستور و نکته اول برای پخت این خورش این است که باید لطافت و شکل بادمجان را حفظ کنیم و قرار است بادمجان‌ها را در ظرف‌های مهمان به صورت سالم و منظم بچینیم. پس برای شروع بادمجان‌های بدون پوست را به صورت متوسط و ورقه‌ای برش بزنید نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم. بادمجان‌ها را قبل از اینکه در خورش اضافه کنید، در روغن داغ سرخ کنید سپس آن ها را در ظرف جدا بگذارید. توجه کنید پس گذشت مدت زمانی بادمجان‌ها روغن خود را در ظرف پس می‌دهند و شما نباید آن روغن را دور بریزید، زیرا چاشنی اصلی خورش طعم بادمجانی است که در آن روغن سرخ شد.

مرحله بعد سیب زمینی‌ها را به صورت گرد‌گرد برش بزنید و سرخ کنید. سیب زمینی که به خوبی سرخ شد آن را در ظرف جدا بریزید و پیاز نگینی را به همراه گوشت چرخ کرده تفت دهید و و به همراه ادویه و فلفل دلمه آن را به مرحله پخت برسانید. 

مرحله بعد گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و آن را روی گوشتی که تفت خورد، بچینید. اگر گوجه‌های شما رنگ و لعاب ندارند قبل از اینکه گوجه‌ها را اضافه کنید یک قاشق رب به گوشت بزنید، پس از چینش لایه کامل از گوجه روی گوشت‌ها سیب زمینی‌ها را در مرحله بعدی بچینید و سپس بادمجان‌ها را به صورت کامل و مرتب رو سر سیب زمینی بچینید و روغن جمع شده در ظرف را روی آن خالی کنید. درب تابه خود را ببندید و شعله گاز را کم کنید، به مرور زمان آب گوجه با تمام مواد ترکیب می‌شود و شما می‌توانید این خورشت را به صورت لایه‌ای سرو کنید. در آخر متوجه عطر خوب غذا، و طعم بی‌نقص آن خواهید شد. توجه کنید در هنگام پخت سیب زمینی و بادمجان به مقدار خیلی کم نمک بزنید تا مزه خود را حفظ کند.

خورشت قیمه

خورش قیمه خوش رنگ و لعاب، یک خورشت پرطرفردار که طعم لذیذی دارد. این خورشت تهیه شده از لپه، گوشت گوسفندی، پیاز، رب، لیمو عمانی، سیب زمینی و ادویه است. معمولا تمام ایرانی‌ها این غذا را به عنوان محبوب‌ترین غذا قبول دارند و بیش‌تر ما این وعده‌ی غذایی را به عنوان نذری‌ها دیدیم. این خورشت خوشمزه فوت‌ و فن‌های مهمی دارد که آن را به لذیذ‌ترین خورشت دنیا تبدیل می‌کند. قبل از پخت خورشت لپه‌ها را بخیسانید تا بو و گاز آن خارج شود و هنگام پخت طعم و عطر بهتری بگیرد. همچنین دارچین هم تاثیر بسیاری بر طعم بهتر آن دارد. برای غلظت بیشتر خورشت اجازه دهید با حرارت بسیار کم آرام آرام بپزد و می‌توانید چند تکه گوجه هم به آن اضافه کنید تا به لعاب خورشت کمک کند.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یک غذای لذیذ ایرانی است که برگ درخت انگور را همراه با مواد بغچه پیچ می‌کنند و آن را می‌پزند. مواد لازم برای تهیه این غذا شامل برگ مو، برنج، سبزی دلمه، گوشت چرخ کرده، عدس، سرکه، شیره خرما و ادویه است. دلمه برگ مو به شکل رولی یا بغچه‌ای تهیه می‌شود که شما می‌توانید برای تزیین از هر دو روش درست کنید. سس روی دلمه هنگام پخت بنا به سلیقه هر فرد متفاوت است اما با توجه به ذائقه می‌توانید آن را شیرین یا ترش کنید.

کباب تابه ای

یک نوع کباب خانگی، که با مواد و روش‌های متفاوت تهیه می‌شود، این غذا نه تنها بسیار ساده است بلکه گزینه‌ای عالی برای یک مهمانی است که آن را همراه با برنج یا نان میل کنند. در برخی روش ها کباب تابه‌ای را پس از سرخ شدن در آب گوجه پخته تفت می‌دهند و آن را آبدار می‌کنند. برخی هم به صورت تکه‌های مستطیلی آن را سرخ می‌کنند و همراه با مخلفات در کنار غذا می‌خوردند.

مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیر و ادویه است. برای عطر خوش کباب تابه‌ای می‌توانید به مواد دو قاشق غذا خوری زعفران‌دم کرده اضافه کنید. اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای شما آبدار و لذیذ‌تر باشد بگذارید با حرارت بسیار کم در زمان زیاد بپزد.

خورش فسنجان

فسنجان یک غذای خوش‌مزه و ملس است که همراه با گردو خورد شده، مرغ یا گوشت، رب انار، ادویه و پیاز تهیه می‌شود. مهم ترین نکته‌ها برای تهیه یک فسنجان مجلسی مخصوص مهمانی این است که گردو‌ها را چرخ کنید، این کار سبب برون‌ریزی روغن گردو در خورش می‌شود. گردو‌ها را قبل از اضافه به خورشت تفت دهید و توجه کنید که تفت گردو‌ها را به صورت طولانی ادامه ندهید. زیرا موجب تلخی گردو و در نهایت تلخی خورشت شما می‌شود. 

اگر از مرغ استفاده می‌کنید مرغ را از قبل آب پز و ریش ریش کنید. و اگر از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید برای زیبایی خورشت آن را به صورت قلقلی به خورشت اضافه کنید. به مقداری که دوست دارید شکر به خورشت بزنید، شکر موجب تیرگی و عطر خوش خورش می‌شود. اگر خورشت‌تان آبدار است می‌توانید از سه عدد آلو بخارا استفاده کنید زیرا لعاب خورشت را افزایش می‌دهد.

قورمه سبزی مجلسی

یک غذای خوش بو و خوش مزه که بهترین گزینه برای غذای مهمانی است. قورمه سبزی تهیه شده از سبزی خورشتی، لوبیا چیتی، گوشت گوسفندی، پیاز، لیمو عمانی و ادویه است. برای خوش مزه‌ بهتر این خورشت حتما از سبزی تازه استفاده کنید. هنگام سرخ سبزی‌ها شعله گاز بسیار کم باشد و حدود 30 دقیقه با توجه به عطر و رنگ سبزی در روغن سرخ کنید. مواظب باشید که سبزی نسوزد زیرا باعث تلخی خورشت می‌شود. 

برای پخت خورشت سبزی از زود پز استفاده نکنید. این خورشت در حالت عادی به 6 ساعت زمان پخت نیاز دارد پس در صورتی که برای مهمانی می‌خواهید آماده کنید از روز قبل دست به پخت این غذا بزنید. برای اینکه خورشت سبزی روغن‌دار شود قبل از سرو خورشت چند تکه یخ به آن اضافه کنید این ترفند کوچک ظاهر خورشت شما را زیبا‌تر می‌کند.

قلیه ماهی

یک خورشت دریایی که طعم و عطر بی‌نظیری دارد و به خورشت جنوبی‌ها معروف است. این غذا ترکیبی از ماهی، سبزی قلیه(گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، سیر و ادویه است. برای تهیه این غذا باید از ماهی که تیغ کمی دارد استفاده کنید. مانند فیله‌های ماهی قزل آلا و... در بعضی مواقع از تن ماهی هم برای این خورش استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید خورشتتان مزه بد ماهی ندهد ماهی را از قبل با پیاز، ادویه و سیر تفت دهید تا طعم‌دار شود و آن را بدون استخوان ریش ریش کنید و در خورشت خود استفاده کنید. خورشت قلیه ماهی به همراه برنج و ترشی سیر، یک ترکیب دلپذیر برای شام مهمانی است. از آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

کشک و بادمجان

کشک و بادمجان یک غذای مجلسی خوش طعم است که متشکل از بادمجان، نعناع خشک، سیر، کشک، پیاز، زعفران و ادویه است. اگر می‌خواهید کشک و بادمجان تلخ نباشد بادمجان دلمه‌ای و بدون تخم استفاده کنید. اضافه شدن کدو سبز به کشک و بادمجان طعم ترکیب آن را بهبود می‌بخشد. سیر و نعناع خود را زیاد تفت ندهید زیرا موجب تلخی این غذا می‌شود. برای یک کشک و بادمجان مجلسی می‌توانید از پودر پیاز هم استفاده کنید. نکته بعدی اینکه مواد خود را با گوشت کوب مخلوط کنید. به این ترتیب بادمجان‌ها همراه مواد باعث می‌شود کشک و بادمجان حالت کش‌دارم پیدا می‌کند. پس از پخت کامل بادمجان مواد را به آن اضافه کنید اجازه دهید بادمجان به خوبی آب بی‌اندازد و طعم خود را آزاد کند.

کباب کوبیده

کباب کوبیده با گوشت چرخ کرده گوسفند یا گوساله یا ترکیبی از این دو درست می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین کباب‌هایی است که در اکثر مهمانی‌ها کاربرد دارد. کباب کوبیده با نان سنگک یا همراه با برنج خوش عطر و طعم، و گوجه‌های کبابی، با سبزی خوردن‌های تازه یک ترکیب بهشتی است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

ته چین

ته چین یک کیک برنجی است که از ترکیب برنج، ماست، زعفران، زرشک، تخم مرغ و گوشت مرغ تهیه می‌شود. برای خوش‌مزگی  ته چین از یک برنج ایرانی خوش عطر استفاده کنید. مرغ را در حجم آب کم همراه با پیاز و زرد چوبه آب پز کنید و اجازه دهید مرغ به خوبی بپزد و لعاب دار شود. پس از پخت مرغ ها را ریش ریش کنید. از ماست چکیده و تا حد امکان ترش استفاده کنید. برای طعم بهتر زرشک را با مقداری شکر تفت دهید. برای اینکه ته‌چین را قالبی در آوریم قطر حداقل بین 5 الی 7 سانتی متر باید باشد. هرچه زعفران بیشتری بریزید طعم و عطر بهتری می‌گیرد. از ظروف نچسب برای ته‌چین استفاده کنید. برای پخت کامل این غذا به 60 الی 90 دقیقه زمان نیاز است.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر، ماهی است که شکمش را با سبزیجات، مغز گردو، زرشک و مخلفات دیگر پر می‌کنند. این یک غذای مجلسی و پر طرفدار است که اگر نکات مهم را برای تهیه آن رعایت کنیم، طعم بی‌نظیری دارد. موقع انتخاب ماهی بهتر است که ماهی ماهی قزل آلا و یا ماهی سفید استفاده کنید. ماهی را حتما به خوبی بشویید که هیچ رد خون و یا بویی به‌جا نماند. در ادامه مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک، زردچوبه و پیاز بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید و اجازه دهید تا مدت دو ساعت در مواد استراحت کند. میزان مواد داخل ماهی را با توجه به اندازه ماهی پر کنید.

میگو پلو زعفرانی

معمولا میگو پلو را به صورت قاطی با برنج تهیه می‌کنند اما اگر می‌خواهید یک غذای مجلسی برای مهمانی درست کنید بهتر است که میگو و برنج را به صورت جداگانه بپزید و در آخر برنج را همراه با زعفران دم کشیده و زرشک مخلوط کنید. سپس میگو‌هایی که از قبل همراه با پیاز و ادویه های لازم سرخ کردید را بر روی برنج بریزید. روش‌های متفاوتی برای تزیین میگو وجود دارد که شما می‌توانید سبک و چیدمان غذای خود را متفاوت کنید. اگر می‌خواهید میگو‌ها هنگام سرخ شدن جمع نشود، خط کمر و خط زیر شکم آن را برش دهید. اگر می‌خواهید برای رفع بوی میگو به آن آبلیمو اضافه کنید. آبلیمو را در آخر پخت اضافه کنید که میگو‌ها سفت نشوند.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین کوفته‌های ایران است. یک توپ برنجی گرد که یک آلو به عنوان جایزه در وسط آن قرار دارد. کوفته تبریزی جزء غذاهای مجلسی ایرانی است و فوت و فن خاص خودش را دارد که اگر نکات پخت آن رعایت نشود کوفته شما به شکل شفته در می‌آید و حالت گرد خود را از دست می‌دهد. مواد لازم یک کوفته عالی شامل برنج محلی، لپه، تخم مرغ، پیاز، سبزی معطر تازه، جوز هندی، رب گوجه فرنگی و ادویه های لازم می‌شود.

نکته مهم در پخت کوفته میزان متناسب مواد اولیه است که اگر میزان گوشت شما نسبت به مواد بیشتر باشد، کوفته شما بسیار سفت می‌شود و اگر میزان لپه و برنج زیاد باشد کوفته شما وا می‌رود. گوشتی که برای پخت کوفت تهیه می‌کنید باید بدون چربی و ترکیبی از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله باشد.

برای چسبندگی و یک دست کوفته گوشت خود را دو مرتبه چرخ کنید. سعی کنید مواد اولیه را ده دقیقه به خوبی ورز دهید تا موقع پخت از هم جدا نشود. زمانی که می‌خواهید کوفته ها به سس اضافه کنید بسیار توجه کنید زیرا سس حتما باید در حال جوش باشد. توجه کنید که سس کوفته شما نباید بالاتر از کوفته ها باشد و فقط 70 درصد کوفته را باید پوشش دهد. در 20 دقیقه اول پخت کوفته آن را به هیچ عنوان تکان ندهید زیرا زمان حساسی برای شکل گیری کوفته‌ها است و ممکن است کوفته ها ترک بخورند و متلاشی شوند. برای پخت کوفته حتما از یک قابلمه بزرگ استفاده کنید که کوفته‌ها روی هم نباشند و درب ظرف را در 10 دقیقه اول پخت نگذارید. این نکات مهمی است که برای حفظ ظاهر کوفته به کار می‌رود.

دلمه برنجی

یک بقچه برنجی که از گوشت و سبزیجات پر می‌شود. غذایی بی‌نظیر و خوش طعم و بهترین انتخاب برای یک مهمانی! مواد لازم این غذا شامل برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، سبزی معطر خرد شده، تخم مرغ و ادویه است.

برای تهیه یک دلمه برنجی عالی باید تا جایی که ممکن است از خرده برنج محلی استفاده کرد زیرا لعاب و چسبندگی بهتری برای دلمه دارد. هنگامی که برنج شفته شد آن‌ها را به خوبی با گوشت کوب بکوبید تا تقریبا به شکل خمیری در بیاید و اجازه دهید تا خنک شود. برنج هرچه خنک‌تر باشد سفت‌تر است و راحت‌تر شکل می‌گیرد. برای تهیه مواد داخل دلمه برنجی گوشت خود را به خوبی به همراه سبزی های معطر و پیاز بپزید، فراموش نکنید که زیره طعم اصلی این ترکیب است پس حتما از پودر زیره استفاده کنید که زیر دندان نیاید. برای اینکه دلمه برنجی هنگام سرخ وا نرود، قبل از آن دلمه‌ها را در تخم مرغ بغلطانید و بعد آن را سرخ کنید. این کار ظاهر قشنگی به دلمه‌ها می‌دهد. برای اینکه برنج‌ها رنگ طلایی بگیرد زمان پخت برنج به آن مقدار کمی زردچوبه اضافه کنید.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو خوش عطر شیرازی، ترکیبی بی‌نظیر و خوش مزه درکناره یک سالاد شیرازی دارد. این غذای اصیل ترکیبی از کلم (کلم قمری یا کلم سفید)، پیاز، سبزی پلو، گوشت چرخ کرده، زعفران، برنج و ادویه است. برای تهیه این غذا ابتدا کلم‌ها را به صورت خرد سرخ می‌کنیم. سپس پیاز‌ها را به صورت جدا سرخ و بعد از اینکه طلایی شد پیاز کلم‌ها را با آن تفت میدهیم تا طعم پیاز با کلم قاطی شود و آن را مزه دار کند. برای مزه‌ بهتر کلم‌ها به آن مقداری نمک و زردچوبه اضافه می‌کنیم تا رنگ و طعم بهتری در برنج به خود بگیرد.

نکته

اگر می‌خواهید گاز کلم از بین برود آن را پس از خرد به مدت یک ساعت در ظرف آب یخ بخیسانید و مقدار کمی نمک روی آن بریزید. فقط توجه کنید کلم‌ها باید با دمای بسیار کمی سرخ و نرم شود. این روش به طعم کلم پلو کمک می‌کند تا طعم تلخ یا بدمزه‌ای از کلم نگیرد. 

برنج را جداگانه نیم‌پز می‌کنیم. گوشت چرخ کرده‌ها را با نمک و مقداری فلفل سیاه مخلوط و آن‌ها را به صورت قلقلی‌های یک اندازه و کوچک در می‌آوریم. سپس آن را در روغن داغ سرخ می‌کنیم. اول از همه یکی از گوشت‌ها را سرخ کنید و اگر گوشت قلقلی وا رفت به آن مقداری آرد نخودچی بزنید تا سفت شود و شکل خود را هنگام سرخ حفظ کند. قابلمه مورد نظر خود را رو حرارت قرار دهید ته‌دیگ را بچینید و برنج و مواد را به همراه سبزی لایه لایه مخلوط می‌ریزیم تا مخلوط شود. به مقدار لازم آب و روغن خیلی کم بر روی برنج میریزیم تا هنگامی که درب ظرف را بستیم برنج با مواد به خوبی دم بکشد. می‌توانید برای تزیین برنج از زعفران هم استفاده کنید و یا گوشت‌ها را به صورت قلقلی روی برنج بچینید.

خورشت مرغ مجلسی

مرغ‌های برشته که به یک سس خوش رنگ آغشته‌اند و سیب زمینی‌های ترد سرخ شده‌ای که دور تا دور آن را پر کردند. در کنار آن ظرفی از برنج خوش عطرو بوی ایرانی که همراه با زعفران‌های طلایی تزیین شد. چه چیزی لذت بخش‌تر از آن که این غذای دلپذیر را در کنار عزیزانتان در مهمانی خود تهیه کنید.

تهیه خورشت مرغ مجلسی بسیار آسان است فقط نیاز به یک سس حرفه‌ای دارید! هنگامی که مرغ ها را به صورت جداگانه به خوبی سرخ و ترد کردید، برای تهیه سس آن مقداری پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و هنگامی که درحال سرخ بود به آن فلفل دلمه‌ای و هویج اضافه کنید. زمانی که تفت خوردند به آن رب گوجه فرنگی را بریزید و پس از گذشت چند دقیقه مقداری آب روی آن بریزید. از ادویه‌جاتی مانند نمک، فلفل سیاه، مقدار کم پودر سیر، مقدار کم دارچین و زردچوبه غافل نشوید. ادویه جات در غذا حکم رنگ در یک نقاشی را دارد که ترکیب بهترین طعم ها با یکدیگر پدیدار کننده‌ی بهترین طعم است.

نکته

تا جای ممکن از آبلیمو برای سس استفاده نکنید. آبلیمو ممکن است سس شما را تلخ کند برای استفاده از آبلیمو در سس حتما از آبلیمو تازه استفاده کنید. و مقدار کمی به سس بزنید زیرا ممکن است طعم آبلیمو به سس شما قالب شود و اجازه ندهد بقیه طعم‌ها و ادویه‌ها در سس شما نقش خود را ایفا کنند.

هنگامی که مرغ به خوبی پخت سس را روی آن بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه در آن سس بپزد. حرارت خورشت را کم کنید تا مرغ بافت خود را از دست ندهد و به خوبی جا بیفتد. یک سالاد در کنار این غذا بی‌نظیر است سفره خود را رنگ کنید از طعم‌ها و شکل‌های عالی ترشی، سبزی، سالاد و سوپ. این مخلفات بهترین گزینه برای مهمانی شما است.

دلمه بادمجان

بادمجان‌های شکم پر کلاه‌دار، دلمه‌ای خوشمزه و خارق‌العاده از خلاقیت. اگر به دنبال غذای خاص برای مهمانی خود هستید حتما این غذا را امتحان کنید.

پوست بادمجان ها را جدا می‌کنیم و داخل آن ها را خالی می‌کنیم. مهم‌ترین قسمت تهیه دلمه همین‌جا است جایی که باید شکل و ظاهر بادمجان‌ها را سالم نگه داریم! پس از آن بادمجان‌ها را در قابلمه روغن سرخ می‌کنیم اما نیم‌پز. مواد داخل بادمجان شامل، پیاز و گوشت چرخ کرده است. پس باید یک مواد خوش طعم برای شکم بادمجان در نظر بگیریم. چه چیزی بهتر از طعم‌دار کردن گوشت چرخ کرده؟

گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز، پودر سیر، دارچین، نمک و فلفل سیاه تفت می‌دهیم تا به خوبی طعم‌دار شود و بپزد. سس مواد را آماده می‌کنیم، سس شامل رب، پودر پیاز، مقداری نمک و آب است. درون قابلمه بادمجان‌ها را به صورت ایستاده می‌چینیم و درب‌های بادجان را رو هرکدام قرار می‌دهیم. گوجه‌ها را گرد گرد برش میزنیم و به همراه فلفل دلمه در قابلمه می‌ریزیم. سس رو تا نصف بادمجان‌ها در قابلمه پر می‌کنیم و درب آن را می‌بندیم. ادویه های لازمی که دوست دارید را می‌توانید به سس یا مواد دلمه اضافه کنید.

پس از 30 الی45 دقیقه غذا کاملا آماده است. از آن لذت ببرید.

مرغ دودی

به دنبال یه شیوه جدید برای پخت خورشت مرغ هستید؟ و دلتان یک طعم متفاوت بین خورشت‌ها می‌خواهد؟ به جای درستی آمدید زیرا قرار است دستور پخت یک خورشت مرغ دودوی و مجلسی را به شما آموزش دهیم. مواد لازم شامل مرغ، سس مایونز، زعفران، ادویه و پیاز است.

در این خورشت به هیچ عنوان از رب استفاده نمیکنیم. مرغ را در شب قبل از مهمانی همراه با پیاز، زردچوبه مرینت کنید. پیاز‌ها را  به صورت نگینی سرخ و سپس مرغ را به آن اضافه کنید. در هنگام سرخ مرغ، سس مایونز را اضافه کنید. پس از گذشت 10 دقیقه زعفران دم‌کشیده را داخل قابلمه بریزید. ادویه‌های لازم مانند نمک، فلفل، زردچوبه را به میزان لازم بی‌افزایید. سپس اندازه نصف استکان آب به اضافه کنید و درب ظرف را ببندید تا به خوبی بپزد. ذغال‌ها را روی آتش روشن کنید تا سرخ شود. پس از سرخ روی آن چند قطره روغن بچکانید و درون یک کاسه در قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا مدت 10 دقیقه و سپس خورشت شما آماده است.

کباب کوبیده مرغ

کباب کوبیده مرغ ترکیبی از مرغ چرخ‌ شده همراه با پیاز، زعفران و ادویه است. اگر می‌خواهید یک کباب کوبیده مرغ خانگی خوش طعم برای مهمان‌های خود تهیه کنید می‌توانید مرغ چرخ شده را به همراه پیاز و مواد دیگر آن ترکیب کرده و به حالت کوبیده به سیخ شکل دهید. این غذا در کنار یک برنج خوش طعم و یا نان تازه بی‌نظیر است.

برای طعم خوش این غذا دو مرتبه مرغ‌ها را چرخ کنید. آب پیاز رنده شده را بگیرید تا کباب هنگام پخت از سیخ وا نرود. می‌توانید برای عطر خوش کباب مرغ خود مقدار کمی از شنبلیله استفاده کنید. اگر شرایط کباب کردن بر روی آتش را ندارید می توانید آن را در ماهیتابه سرخ کنید. اگر هم می‌خواهید آن را بروی ذغال کباب کنید مقداری دنبه گوسفندی به مواد خود اضافه کنید. این غذا در کنار گوجه‌های کبابی یا سرخ شده، سبزی خوردن، برنج زعفرانی و سالاد بی‌نظیر است.

آلبالو پلو با گوشت

یک دمپخت خوش رنگ آلبالویی ، ترکیبی از برنج، آلبالو، گوشت چرخ کرده، پیاز، خلال پسته، زعفران دم کرده، شکر و ادویه است. آلبالو پلو یک دمپخت ملس است که پخت بسیار راحتی دارد. اگر می‌خواهید تزئینات برنج شما زیباتر باشد، گوشت چرخ کرده‌ها را به صورت قلقلی جداگانه سرخ کنید و به پلو خود اضافه کنید. برای خوش اینکه آلبالو پلو خوشمزه‌تر شود می‌توانید خلال بادام را تفت دهید و بر روی برنج خود اضافه کنید. می‌توانید در کنار این غذا یک سالاد همراه با یک سس ملس قرار دهید که ترکیب آن کنار غذا طعم عالی دارد.

در دوره آشپزی ایرانی با طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی به‌طور کامل آشنا می‌شوید و ضمن دریافت گواهی‌نامه پایان دوره، یک لیست جامع و کامل از انواع غذاها برای مهمانی‌های‌تان خواهید داشت.

غذاهای فینگر فودی

فینگر‌فود غذاهای کوچک و ساده هستند که به دلیل اینکه لقمه‌ای هستند بسیار معروف‌اند. فینگرفودها از دیگر ایده غذا برای مهمانی‌ها هستند که نوع پذیرایی سبک‌تری‌دارند. اگر به دنبال ایده‌های غذای آسان برای مهمانی خود هستید، قرار است چندین نوع از فینگر فود‌های خوش مزه و جذاب را به شما معرفی کنیم. این غذا‌ها برای انواع مهمانی‌ها عالی است و توجه مهمان‌ها را به خود جلب می‌کند.

رول سوسیس

ترکیب یک خمیر نازک به دور یک سوسیس کوچک است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه سس صرف می‌شود.

رول پیتزا پپرونی

یک خمیر نازک که از پپرونی خرد شده پر می‌شود. پنیر پیتزا، قارچ و ذرت در روغن سرخ می‌شود و طعم عالی دارد.

فیله سوخاری

فیله‌های مرغ که مرینت شدند و به ابعاد باریک و نازک برش می‌زنند آن را در آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری می‌غلطانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند. یک سینی پر از مرغ سوخاری همراه با سیب زمینی سرخ شده، کاهو و سس مخصوص یک سینی دلچسب و آسان است که معمولا جزء پرطرفدارترین غذاهای فینگر فودی محسوب می‌شود.

قارچ شکم پر

یک قارچ لطیف آبدار همراه با مغز پنیری و روکش سوخاری که طعم لذیذ و بی‌نظیری دارد. این غذا یک غذای بسیار ساده است که می توانید به راحتی در زمان بسیار کم آن را در حجم بالا تهیه کنید.

پیاز سوخاری

پیاز حلقوی که با لایه‌ای از پنیر گودا و پودر سوخاری در روغن سرخ می‌شود، طعم بسیار جالبی دارد. این فینگر‌فود‌ها در کنار هم و حجم بالا برای مهمانی‌ها مناسب است زیرا همان طور که از اسمش پیداست غذاهای انگشتی و کوچک هستند که ما برای تنوع غذایی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

اسنک سوسیس

اسنک‌هایی که از سوسیس، پنیر پیتزا، فلفل دلمه و قارچ پر و در نان تست گریل می‌شوند. این اسنک‌ها همراه با سس خردل و سس قرمز بسیار عالی است.

اسنک گوشت

برش‌های کوچک اسنک که از گوشت چرخ کرده پخته و با فلفل دلمه، قارچ و پنیر پیتزا پر شدند. یک ترکیب خوشمزه، که در اسنک پر گریل می‌شود. یه غذای راحت و خوش مزه!

سمبوسه سبزیجات

سمبوسه یک رول خوشمزه از سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه است که در رول نان نازک می‌پیچند و آن را سرخ می‌کنند. همان سمبوسه معروف خودمان که در ابعاد ریز تری سرخ می‌شود.

کورن داگ

سوسیس‌های کوچک که در پودر سوخاری غلطانده می‌شود و آن را سرخ می‌کنند. کورن داگ خوشمزه همراه با سس یک غذای فینگر فودی بسیار خوش مزه و مجبوب است.

بقچه قارچ

یک بغچه خوشمزه که درون آن با قارچ و پیاز و فلفل دلمه همراه با مقداری پنیر پیتزا که درون یک بغچه خمیری می‌ریزند پر می‌شود و سپس درون روغن سرخ می‌کنند.

جمع بندی و دعوت به اقدام

در مقاله ایده غذا برای مهمانی ما بهترین غذاها از جمله غذاهای سنتی فینگرفودها و مهم‌ترین نکات آشپزی را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این ایده‌ها برای مهمانی هایتان استفاده شود و حتما در قسمت کامنت‌ها نظرات و سوالات خود را برای ما بنویسید.

 

دوره آنلاین و جامع آموزش آشپزی ایرانی

اگر شما هم علاقه زیادی به تهیه غذاهای دارید پس اصلا دوره آموزش آنلاین آشپزی ایرانی رو از دست ندید تا همیشه یک لیست کامل از غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی آماده‌ی مهمانی هایتان داشته باشید.

ثبت نام دوره آنلاین آشپزی ایرانی

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

درباره ما

تیم تحریریه آرسس شف

این مقاله به کوشش تیم تحریریه آرسس‌شف تولید شده است. تیم تحریریه آرسس شف تلاش می‌کند محتوای آشپزی حرفه‌ای را برای فارسی زبانان منتشر کند.

درباره ما بیشتر بدانید

0 دیدگاه

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید